۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

روانشناسي احساس وادراک (قسمت هشتم)

معرفی صاحبنظران

از آنجايي که انسان موجودي است احساسگرا ومحصولات به گونه هايي متفاوت وپيچيده قادر به نمايش احساسات ما هستند؛در رويارويي وتعامل با جهان مصنوعات پيرامونمان،احساسات دائما درحال برانگيخته شدن اند وشديدا سبب درک،پسند ورفاه وآسايش عمومي ما مي شوند.ما مي توانيم بوسيله شکل ظاهري اتوموبيلي برانگيخته ويا از خرابي کامپيوتر شخصي مان آزرده ويا از داشتن عينک پرنقش ونگاري احساس مقام وبزرگي کرده ومغرور شويم.
در سالهاي اخير جامعه طراحي ، بر اين نقطه جديد متمرکز شده که احساس همان تجربه است.
شرکتهاي بزرگي چون نوکيا ،فيليپس، نايک از جمله گروه هايي بودند که براي ارتقاء محصولات خود وپژوهشهاي طراحي ،در بازارهاي رقابتي از طريق افزايش آگهي ها وهمايشات،نگاهي تازه به پيامدهاي احساس گرايي وتجربيات استفاده از محصولات داشتند و آنها را با آغوشي باز پذيرفتند.

از جمله پيشکسوتاني که در اين عرصه پا به ميدان مطالعه ،تحقيق وتحليل گذاشتند:

دونالدنورمان پرفسور بازنشسته علوم ادراکي از دانشگاه سان دياگو کاليفرنيا [1]. او که پدر کاشف رویکرد طراحي احساس گرا است ، ليسانس خود را در رشته برق ومدرک پرفسوراي ديگري در رشته علوم کامپيوتر دارد.علاقه مند به محصولاتي است که درهنگام استفاده حس لذت را برمي انگيزند . اوبه جنبه ای از طراحي اشاره دارد که با احساس ومغز همزمان با قلب ، در يک مکان یعنی در يک محصول و یا اصولا نتیجۀ حاصل از فرآیند طراحی ، حضور دارند و اين موضوع تحقيقات وکتابهاي منتشر شده او می باشد [2].



پل هکرت [3] پرفسور تئوری فرم در مرکز طراحي صنعتي دانشگاه تکنولوژی دلفت [4]. سابقه او در زمينه روانشناسي تجربي است ودر سال 1995 مدرک دکتراي خود را با پايان نامه اي در زمينه عوامل تعيين کننده برتري زيبايي شناسي ، کسب کرده است. تحقيق او دربرگيرنده عناويني چون زيبايي شناسي، احساس ، تجربه و مسائل وابسته به آنها است .او در حال حاضر در زمینۀ روش شناسی طراحی با گرایش رويکرد طراحي تعاملی فعالیت می کند و آن را به عنوان قوۀ بلامنازع طراحی امروزشناخته و با عنوان " دیدگاه های طراحی محصول " [5] مشغول به تحقیق و توسعه می باشد ، او عضو هيئت مديره آکادمي اروپايي طراحي ورئيس "جامعه طراحي واحساس" [6] است.



پيتر دسمت [7] دستيار پرفسور در رشته طراحي صنعتي در دانشگاه دلفت. وي دکتراي خود را در سال 2002 با پژوهش در زمينه تجربيات محصولات احساسي ، کسب کرده است. وی در این زمینه با شرکت های متعددی مشغول به همکاری بوده و علاقه مند به کشف ارتباط بين طراحي محصول و واکنش ها یا پاسخهاي احساسي مصرف کنندگان است وی همچنين عضو هيات مديره “جامعه بين المللي طراحي واحساس" است.

[1] University of California, San Diego
[2] The design of everyday things-1988 / Things that make us smart-1993 / Emotional design-2004 / The design of future things-2007
[3] Paul Hekkert
[4] The department of Industrial Design of Delft University of Technology
[5]ViP (Vision in Product design)
[6] International Design & Emotion society ، http://www.engage-design.org/society/home/home.html
[7] Pieter Desmet

۱ نظر:

ناشناس گفت...

Avoid popping a blemish which includes not completely shaped. If you see your acne has not yet arrived at a brain, do not place stress to try and force out of the harmful toxins. This can create a larger hit, spread out the bacteria internally and create a deep scar tissue which will take a very long time to disappear. [url=http://www.ss12w12ws.info]Microecw2347[/url]