۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

روانشناسي احساس وادراک (قسمت پنجم)

پیشگامان دنیای طراحی

طراحی فراگ [1] یکی از مشهورترین شرکت های طراحی در دنیاست که راهکارهای طراحی او بر اساس شعار اسلینگر بنا شده است . شکل تابع احساسات است .
اسلینگر ، بنیانگذار این شرکت ، مدعی است که حتی اگر یک محصول برازنده و مفید باشد ، در زندگی های ما جایگاهی نخواهد داشت ، مگر اینکه در سطحی عمیق عواطفشان را به خود جلب کند . (اسلینگر 1999:9 ) .
او فکر می کند که مصرف کنندگان فقط یک محصول را خریداری نمی کنند ، بلکه ارزشی را در قالب سرگرمی ، تجربه و خود شناسی می خرند و در راستای فلسفه اش مبنی بر این که شکل تابع احساس است ، او بر این اعتقاد است که افراد به شرطی محصولات را به مدت طولانی نگه داری یا مراقبت می کنند که بر اساس ارزشهای احساسی آنان ساخته شده باشد . در سال 1996 ، قبل از اینکه انجمن های شبیه سازی اپل شروع به کار کند ، مجلۀ مک وورد [2] از سوی شرکت طراحی فراگ پیامی را برای اپل مورد انتشار قرار داد : " چیز تازه ای برای عشق ورزیدن به ما بدهید ." نتیجه موفقیت بزرگی بود . (شکل 2) زیرا دسک تاپ این محصول به طرزی مهیج و دوست داشتنی طراحی شده بود .
(شکل 2) فراگینتاش ، مک وورد
همچنین طراحی فراگ با خواستن از مشتریان و اجازه دادن به آنها در برقراری ارتباط احساسی با برخی از نامهای تجاری مثل سونی ، لوفتانزا و فورد تا ارزش تثبیت موقعیت احساسی را ایجاد نمایند .
شرکت طراحی محصولات ایتالیایی به نام آلسی [3] در دهۀ 80 نمونه هایی از طراحی ارائه کرد ، ولی محصولاتش تا دهۀ 90 در بازار جایگاهی نداشتند . با اینحال آلسی از همۀ انتقادهایی که در خصوص فلسفه اش در صنعت طراحی وجود داشت، به خوبی گذر کرد . به شکلی که گابرا لیدل[4] (6-1994) توصیف می کند: «بستر مناسب بر اساس ایده های خلاق ارائه شده از سوی طراحان ، عملکرد شرکت را به عنوان مجموعه ای از طراحان در یک قالب منسجم و متحد تعریف نموده » ، و یا همانطور که آلبرتو آلسی می گوید ، آلسی را به عنوان خانۀ پروژه های شاد ، ارتقا داده است.
در اوایل دهۀ 1990 ، شرکت با طراحان جوان شروع به کار روی پروژه ای کرد تا ساختار احساسی اشیا را در حرکتی به نام متا پروژه ، توسعه دهد. پروژه روی نیازهای ظریف ، شخصی و حسی انسان کار می کرد و در طول آن اشیا به ابزارهایی فانتزی و سرگرم کننده ای تبدیل شده بودند که داستان هایی کوتاه و فریبنده می گفتند.
شرکت سوئدی سازندۀ ساعت سواچ [5]، فلسفۀ خود را با این جمله مطرح می کند که : آنها محصولات احساسی می فروشند. مدیر عامل خدمات خلاق سوآچ ، کارلو جیوردانتی می گوید : که سواچ دارای اطلاعاتی شخصی است که البته این امر ارتباطی به رنگ یا همخوانی با لباس ندارد ، فقط اطلاعاتی دربارۀ نوع شخصیت فردی است که می خواهد از آن استفاده کند. (هایک[6] ، 1994)
هایک که مدیر بخش بازاریابی و فروش سواچ است ، می افزاید که یک محصول احساسی چیزی است که شما با تمام وجود درگیر آن می شوید ، او مثالی از ساعت های مچی ، تلفن های موبایل و ماشین ها ارائه می کند که زنگی بدون آنها امکان پذیر نیست. (هایک 1994) .
او همچنین می افزاید که چون ما ساعت را روی مچمان می بندیم ، یعنی روی پوست و به مدت 12 تا 24 ساعت در روز از آن استفاده می کنیم . ساعت یکی از بخش های مهم و شخصی فرد می تواند باشد.
هایک ، مُد و طراحی احساسی محصول را در وهلۀ اول بواسطۀ حضور دائمی در خیال و آرزوهای فرد و دوم بر اساس پیام قوی، متمایز و خالصی که دربارۀ شخصیت یک فرد یا گروهی از افراد می رسانند ، تعریف می کند.
به عبارت دیگر افراد دلشان می خواهد به دیگران پیام بدهند . این امر به سادگی با محصولاتی که صاحبش هستند ، استفاده می کنند یا می پوشند ، انجام می شود. این پیام ها در اغلب مواقع به تمایلات وضعیت یا شیوۀ زندگی مربوط می شود .
نیازهای احساسی امروزه منبع نفوذ محصولاتی با تکنولوژی بالا که دارای ترکیباتی متوازی از همۀ ویژگی های فوق الذکر هستند ، شده و گاهی به تولید محصولاتی ربوتیک و یا ساخته هایی مشابه آنها که در ظاهر بسیار ساده و در عملکرد و توانائی بسیار پیچیده هستند منجر می گردند .
در حال حاضر وسیلۀ نقلیه ای به نام Pod اخیراَ طراحی شده است که از نظر ابراز احساسات ارتباط متقابل برقرار کرده و شخص می تواند (رویترز،2001) تا تجربۀ بهتری از رانندگی داشته و آن را زودتر یاد بگیرد. این ایده در تویوتای ژاپن با مشارکت و سونی توسعه یافته است . در زندگی واقعی pod لبخند خواهد زد . اخم می کند و می گرید . حتی می تواند نبض کسی را بگیرد و میزان عرق شخص را در میان سایر چیزها اندازه بگیرد و تأکید بر روی شکل و روی جذابیت های آن است نه قابلیت های فن آورانه . این وسیلۀ نقلیه ، ویژگی جذابیت ، شادمانی و احساس حمایت را تحریک می کند. Pod
شخصیتی تعاملی را اعمال می نماید که بر حسب ارتباط آن با کاربران مختلف توسعه می یابد . اُ.دمیربیلک و بی .سنر [7]












[1] Frog Design
[2] Mac world
[3] Alessi
[4] Gabra-Liddell
[5] Swatch
[6] - Hayek
[7] O. Demirbilek and B. Sener

هیچ نظری موجود نیست: