۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

آشنایی با مفاهیم و رویکردهای نوین طراحی در دنیای امروز






آشنایی با مفاهیم و رویکردهای نوین طراحی در دنیای امروز



گردآورنده :
افشید ریحانی فرد
عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی
دانشکده هنر و معماری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکز



طراحی چیست؟[1]


طراحی همه جا هست ، به همین دلیل جستجو برای یافتن یک تعریف مشخص به شما کمک نمی کند که دریابید طراحی چیست.
طراحی ، همان چیزی است که شما را به مغازۀ اثاثیه و مبلمان می کشد و همان چیزی که بانکداری آنلاین را ممکن می سازد ، آن چیزی که می توان به کمک آن از تاکسی راحت تر سوار و پیاده شد و همان چیزی که اسم استلا مک کارتنی [2] طراح مد را ساخت ، کل فرهنگ های تجاری را کنترل کرده و این اطمینان را ایجاد می کند که کاربری محیط از بیمارستان ها گرفته تا داخل کابین هواپیما برای ناو بری ، راحت تر شده اند.
فقط یک کلمۀ طراحی می تواند دامنه ای شگفت انگیز را در بر بگیرد و به همین دلیل یک جستجوی قابل فهم برای یک تعریف مشخص منجر به بحث های طولانی می شود ، که در این زمینه هر چه بگوییم کم گفته ایم . تعاریف گسترده و یا خلاصه ای وجود دارند که هر دو گونه ، خالی از اشکال نیستند و اصولا این تعاریف از نظر معنا و محتوا یا بسیار کلی بوده و یا خیلی زیاد محدود شده اند.
ریچارد سیمُر [3] در تعریفی از طراحی که در مجله بیزنس ویک 2002 ، از سوی دیزاین کانسیل ، ارائه نمود ، می گوید :" طراحی همه چیز را برای مردم بهتر کرده است "[4] .
آنچه در این تعریف بر روی تأکید شده این است که فعالیت طراحی ابتدا روی تعریف رفتار انسان و سپس بر کیفیت زندگی او تاثیر می گذارد نه بر عواملی چون تولید کنندگان ، زیرا در این صورت پرستاران و رفتگران هم می توانند بگویند که آنها نیززندگی را برای مردم بهتر می کنند.در عین حال ، این تعریف که روی محصول و واقعی سازی سه بعدی ایده ها تأکید میکند ، عمل طراحان گرافیک ، طراحان خدمات و بسیاری از نظام های دیگر را محدود نماید.
ممکن است هیچ وقت تعریف خاصی از طراحی وجود نداشته باشد که به نظر دیگران خوشایند بیاید . اما تلاش می شود تعریفی بیابیم که حداقل به ما کمک کند بتوانیم مجموعۀ منحصر به فرد از مهارت هایی را که طراحان مورد استفاده قرار می دهند به منصّۀ ظهور بگذاریم .

ترجمه واژه دیزاین
دیزاین یا طراحی را می توان به عنوان فعالیتی تلقی نمود که در طول یک روند ، یک ایده را به عنوان برنامه ای کاری برای ایجاد چیزهایی مفید که می تواند، ماشین، ساختمان ، گرافیک ، خدمات و یا فرآیندی به خصوص باشد ، تبدیل کند.
بخش مهم این ترجمه ایده آل است ، اگر چه توانایی طراحی برای جرقۀ ایده در وهلۀ اول را نباید نادیده گرفت. دانشمندان می توانند فن آوریها را خلق کنند ، سازندگان می توانند محصولات را بسازند، مهندسین می توانند آنها را به کاربگیرند و فروشندگان آنها را بفروشند ، اما این فقط طراحان هستند که می توانند به همۀ این چیز ها دیدگاهی طراحانه بدهند و طرح اولیه یا کانسپت را به امری مطلوب ، عینی و موفق از نظر تجاری تبدیل نموده و به این شکل ، بر ارزش های زندگی افراد بیفزایند.
چندین تصور غلط دربارۀ طراحی وجود دارد ، مجله های پر زرق و برق اغلب از طراحی به عنوان مفاهیمی استفاده می کنند که سبک و مد را بیان می کنند. در عین حال وقتی یک سرخ کن یا در بطری باز کن ساخته می شود که ممکن است در عین حال خوب هم طراحی شده باشند ، نتیجه این است که به مشتریان طراحی القا کنیم طراحی به سطح و ظاهر اشیا محدود شده و تنها در پایان فرآیند تولید منجر به ایجاد شکلی زیبا در محصول می شود.
اما دامنۀ طراحی خوب فقط مربوط به ترسیم شکل ظاهری یا طرح محصول نیست ، اگرچه زیبایی شناسی هم مهم است ، اما این فقط بخشی از یک گسترۀ بزرگ به شمار می آید . طراحی از اصول اولیه و پایۀ تولید محصول است . اغلب لازم است به مردم یادآوری شود که همه چیزهایی که در اطراف ما است ، طراحی شده اند و این تصمیمات طراحان است که تقریباَ روی همه چیز زندگی ما اثر گذاشته و بستری برای ساختن همان محیط هایی می شوند که در آن ها زندگی و کار می کنیم ، بوسیلۀ آنها برای تعطیلات برنامه ریزی می نمائیم و یا برای باز کردن درب شیشه مربا آنها را به کار می گیریم .
وقتی آن محصولات و یا فرآیند ها درست کار کرده و به وظایف خود عمل می کنند، در واقع این بدان معنی است که طراح بوسیلۀ حرکت در مسیر صحیحی از روند طراحی حرکت نموده است.
اما همانطور که بیل مو گرید [5] بنیانگذار مشاورۀ بین المللی در IDEO [6] ، می گوید: سعی و خطاهای زیادی در روند طراحی ، انجام می شود تا ما (استفاده کنندگان) بدانیم اشیایی که در اختیار داریم، بی درد سر بوده و کار خود را درست انجام می دهند.

طراحی و کاربر
طراحی خوب بر اساس نیازهای کاربر شروع می شود و فقط این مهم نیست که طراحی تا چه اندازه زیبایی و ابتکار داشته باشد زیرا اگر محصول با همۀ محاسنی که دارد ، کاری برای کاربر انجام ندهد و در جهت رفع نیازهای او حرکت نکند ، به درد نمی خورد .
این امر بسیار بدیهی است که بسیاری محصولات و خدمات همچون سین کلر C5 [7]، خدمات تلفن همراه Wap و حتی بسیاری از حرفه های تجاری بزرگ با پسوند .com ، شکست می خورند ، زیرا مردم از از آنها حمایت نمی کنند ؛ دانستن این که مردم (مشتریان) چه می خواهند ، همان چیزی است که یک طراح در وهلۀ اول باید بداند ، لذا انجام فاز تحقیقاتی بصورت دقیق و کامل به عنوان بستری برای هر پروژۀ دیزاین از عوامل بسیار ضروری است و بعد از آن است که یک طراح ، خلاقیت در طراحی و دیدگاه های تجاری را در کنار دستاورد های این تحقیق و بررسی قرار می دهد ، اگر چه غریزۀ ذاتی و درونی برای ارائۀ ایده های اولیه ، یکی از ابزارهایی است که تنها طراح آن را در اختیار دارد اما تنها بواسطۀ انجام مطالعات و تحقیقاتی مبسوط است که می توان اطمینان حاصل نمود که روند طراحی به هدف خود برسد ، لذا در این زمینه ، طراحان از روش های مختلف مثل تلفیق تحقیقات بازار ، طراحی تجربۀ کاربر ، ساخت نمونه های اولیه ، تحلیل رویکرد ها و . . . استفاده می کنند . راه اندازی خط تولید برای هر محصول در مجموع ، به هر شکل نوعی قمار است ، اما به کاربردن یک روند طراحی سنجیده و مرحله به مرحله ، در کاهش خطر شکست ، به کمک طراحان و تولید کنندگان می آید.

خلاقیت
یک طراحی برای موفق شدن در بازار لزوماَ نباید نو ، متفاوت و یا حتی اثر گذار باشد . بلکه باید در وحلۀ نخست نیاز استفاده گر خود را بر آورده نماید . اما اصولا ً بکار بردن روش های طراحی در یک روند صحیح و تعریف شده ، به محصولات و خدماتی خلاق منجر می شود.
طراحان یاد می گیرند که ایده های به ظاهر عجیب همواره ارزشمند بوده و راه حل های متداول و معمولی ، همیشه موفق نیستند. طراحان اغلب از طریق روش هایی چون ترسیم و طراحی طرح های اولیه یا اسکچ ، مشاوره با متخصصین در بخشهای تکنیکی یا فنی و بررسی همه جانبۀ نیازهای کاربران، به مفاهیم و کانسپت های متنوع و نوآورانه ، دست می یابند.
از طرفی مشاهدۀ کاربران در زمان مواجهه با محصول و نحوۀ کاربرد و استفاده از آن به طور خاص ، دیدگاه هایی را در زمینۀ درک رفتار ایشان در دنیای واقعیت ، برای به طراحان ایجاد می کند و این روش منجر به ایده هایی می گردد طراح را وا می دارد تا دربارۀ موقعیت موجود ، فکر کرده و به این شکل بر تحقیقات بازار به طور جدی ، تکیه نمایند.

طراحی و تجارت
طراحان بر خلاف هنرمندان واقعاَ نمی توانند صرفاً دنباله روی حس خلاق خود باشند ، آنها در محیط تجاری کار می کنند ، یعنی شمار زیادی از ملاحظات وجود دارد که در فرآیند طراحی بکار می آید . طراحان باید از خودشان سؤالاتی از این دست بپرسند :
آیا محصولی که خلق می کنند ، واقعاَ مورد تقاضا است ؟
با چیزهای دیگر موجود در بازار چه تفاوت هایی دارد؟
آیا محصول نیازهای واقعی کاربر را تأمین می نماید؟
آیا ساختن آن هزینه های اضافی به همراه دارد؟
آیا ایمن هست؟ و . . .
تأکید روی مصرف کننده باعث می شود که طراحی ، یک سلاح ترسناک برای هر حرفه ای به شمار آید . شرکت ها اغلب با ایجاد محصولاتی که بهتر از رقبایشان ، خدمات را به مشتری ارائه می کنند ، مسیری دور از شکست در پیش می گیرند.
طراحی به شرکت مایکروسافت ، بازاری بسیار بزرگ برای به دست گرفتن سیستم عامل تمامی رایانه های دنیا را داد و مشتریان اپل را کم کرده و یا اینکه باعث شد سونی غول لوازم الکترونیکی شود.
مطالعات دیزاین کانسیل نشان داده است که تجارت های هدایت شده بوسیلۀ طراحی در FTSE ، شاخصه های رشد در شرکتهای تولید کننده را تا 25% تغییر داده اند.
تأکید روی طراحی خلاقیت را وارد سازمان کرده و فرصت تولید محصولات ساختار شکن و بازار ساز را افزایش می دهد و با جلب رضایت مشتری و افزایش رقابت جهانی طراحی از ارزش بیشتری برخوردار می شود ،امروزه حرفه ای ها دریافته اند که نمی توانند بیش از این با افزایش قیمت و بودجه های بازار رقابت کنند و طراحی در واقع کلید دستیابی به این موفقیت است .

طراحی و خدمات عمومی
هر ساله میلیاردها دلار به پای خدمات عمومی ریخته می شود، علی رغم اینکه طراحی رمز موفقیت در بازار های جهانی است و کشور ما با داشتن پتانسیل جمعیتی جوان ، مملو از استعدادهای عالی در زمینۀ طراحی است اما هنوز بهترین طراحان ما به ندرت در بخشهای عمومی کار می کنند .
طراحان می تواند به طرق متعدد به خدمات عمومی کمک کنند ، آنها می توانند تضمین کنند که محصولات و خدمات جوابگوی نیاز کاربران هستند ، به این امید که به کار گیری نیروی تفکر خلاق طراحان جوان با افزایش خلاقیت در سازمانها و ایجاد دیدگاههایی جدید نسبت به روند تولید ، هرچه زودتر به طور گسترده در کلیۀ صنایع تولیدی کشور محقق گشته و زمینه های بهتری برای پیشرفت سریع اجتماعی و اقتصادی و . . . در تمامی زمینه ها ، در کشور بدست آید.

انجمن طراحي صنعتي امريکا :
طراحي حرفه اي است که مي تواند کيفيت زندگي را تغيير دهد .

هنگام مطالعه تحقیق در زمينه طراحي صنعتي در متون و مراجع انگلیسی، بطور معمول از کلمه Design به عنوان واژه اي که بسياري از مفاهيم و وظايف طراحي را در بر مي گيرد و داراي زير گروه هاي بسيار متنوعي است ، استفاده مي شود ؛ اما زمانيکه در کشور ما سخن از طراحي صنعتي به ميان مي آيد ، طراحي محصولات مصرفي که در واقع تنها يکي از مسئوليت هاي طراحان صنعتي و البته يکي از شناخته شده ترين وظايف وي است به طور اخص مد نظر قرار مي گيرد ، در حاليکه ، طراحي محصول ، تنها يکي از شاخه هاي زير مجموعه طراحي صنعتي مي باشد و نه تمامي آن ؛ لذا از آنجا که در کشور ما واژه طراحي صنعتي ( در قالب طراحي محصول ) بطور عام و به عنوان معادلي براي کلمه ي طراحي شناخته شده و اين امر ممکن است موجبات عدم استنباط دقيقي از ميزان توانائيها و وظايف طراحان صنعتي را فراهم آورد و در مجموع درک قابليتها و امکانات متفاوت اين رشته را براي برخي از مخاطبين مشکل نمايد ، بنابر اين در ادامه به ذکر توضيحاتي ، براي شفاف نمودن اين مطلب به نقل از انجمن طراحي صنعتي امريکا IDSA [8] مي پردازيم .

· طراحي صنعتي (ID ) شغلي است حرفه اي که در خدمت گسترش مفاهيم خلاقه و توسعه مشخصه هايي است که در بهينه سازي عملکرد ها ، ارزش ها ، مرغوبيت و ظاهر محصول يا خدمات مطرح مي گردند ، و وظيفه آن ايجاد يک رابطه متقابل سود بخش ، ميان مصرف کننده و توليدکننده مي باشد.

· طراحي صنعتي ، حرفه اي است که فرم محصولات توليد شده را تعيين مي کند ،آن را در جهت هماهنگي با نياز افرادي که از آن استفاده مي کنند و روند توليد صنعتي براي توليد آن محصول تطبيق مي دهد .
· طراحي صنعتي راهي است براي شناسايي کليه نيازهاي انسان در چرخه زندگي و تعريف آنها در قالب محصولاتي با رويکردهايي مناسب جهت رفع مشکل و روشي است جهت برقراري ارتباط ميان محصولات ، استفاده کنندگان و محيط زندگي ايشان ، طراحي صنعتي يک هنر کاربردي[9] است که با خلق و توسعه راهکارهاي جديد به زندگي انسان معنا مي بخشد.
· طراحي صنعتي رويکردي است هدفمند براي ايجاد ظاهري خوب و زيبا در محصولات ، اما اين تعريف زماني کامل مي شود که بگوييم طراحي صنعتي روشي است براي بهتر کار کردن آنها و همينطور راهي براي خلق نيازهاي جديد و گسترش ابعاد سودمندي محصول.
· به نظر ، انجمن بين المللي مجامع طراحي صنعتي ICSID [10] :
طراحي صنعتي يک فعاليت خلاق است که هدف آن گسترش ارزشها و کيفيات چند گونه سازمانهاي توليد کننده اشياء ، محصولات ، و ارائه دهنده روند هاي توليد و خدمات در کل چرخه زندگي انسان مي باشد . بنابر اين طراحي يک عامل اساسي براي خلق ابعاد انساني فن آوري ها بوده و قطعي ترين معيار براي ايجاد اصلاحات اقتصادي و فرهنگي است .





طراحان صنعتي

طراحان صنعتي با بکارگيري خلاقيت خود در طرح محصولات ، راهي براي موفقيت شرکتهاي توليد کننده با ارائه طرح هاي خلاق و ايده هاي عملکردي باز کرده و با بکارگيري مواد و روشها توليد بهينه ،و توسعه معاني و تعريف مشخصه هايي جديد ، ميان هنر و توليد صنعتي ارتباطي تنگاتنگ ايجاد مي کنند که نتيجه اين روند به ايجاد ارزشهايي نظير سهولت استفاده ، کاهش هزينه ها ، ايجاد ظاهري خوب و . . . منتهي خواند شد .
طراحان صنعتي براي راحتي ، لذت بخشي و سودمندي زندگي ما تلاش مي کنند ، با مطالعه بر روي انسانها در زمان کار با محصولات در خانه و يا در حرکت ، آنها محصولاتي نظير صندليهاي اداري که فشارهاي وارده به کمر را کاهش مي دهند ، ابزار هاي آشپزخانه که براي افراد مسن و بر طبق توانائيهاي محدود آنها ساخته شده و اسباب بازيهايي که يک بازي امن و در عين حال آموزشي را براي کودکان عرضه مي کنند را خلق مي کنند .
بطور اختصاصي ، طراحان صنعتي بر روي بخشي از محصول کار مي کنند که با انسان در تعامل بوده و براي دستيابي به ديدگاهي عام که به محصول وظيفه حفظ بقا و امنيت استفاده از ديدگاه ويژگيهاي اکولوژيکي آن را مي بخشد ، تلاش مي کنند .
مسئوليت طراحان صنعتي فراتر از طراحي محصولات بوده و آنها در زمينه بسته بندي ، طراحي نمايشگاهي ، و طراحي داخلي و حتي در بعضي موارد طراحي هويت سازماني نيز تعريف مي شود . فراتر از آن بواسطه فن آوري اطلاعات وظايف آنها پيچيده تر شده و طراحان صنعتي بر روي ساده سازي نرم افزارها يي که هدايت بسياري از محصولات را انجام داده نيز ، فعاليت مي نمايند .
طراحان صنعتي همواره به دنبال يافته راهي خلاقه و بهتر براي انجام دادن امور مربوط به خود مي باشند . آنها به براي دستيابي به راههاي حل مشکلات کاري خود ، به مسائل به گونه اي ديگر مي نگرند ، به عنوان مسال براي پاسخ به اين سوال که " چگونه مردم مي توانند رفت و آمد نمايند ؟ " اينگونه پاسخ مي دهند : " بياييد اتوموبيلي بهتر بسازيم. "
براي پاسخ دادن به چنين سوالاتي ، طراحان صنعتي دامنه گسترده اي از گزينه هاي متعدد را از طريق طراحي و ساخت نمونه هاي مختلف ، فراهم آورده و با مداومت و پشتکار دامنه طراحي خود را بهينه سازي نموده و بوسيله آزمايش ، نيازهاي استفاده کننده و امکانات توليدي محصول را مي سنجند .
تاريخ ، طراحي صنعتي را در اوايل قرن بيستم براي حل خلاقه مشکلات صنعتگران منحصر به فرد در آن زمان در آن جنبه از طراحي که به توليد انبوه محصولات مربوط مي گردد ، رقم زد و امروزه نيز براي دستيابي به پيچيدگي هاي توليد انبوه ، طراحان صنعتي مي بايد با گروهي از متخصصين نظير بازارياب ، مکانيک ، مهندس طراحي و توليد و برنامه ريز نرم افزاري ، جهت توسعه و توليد محصول گام بردارند .
با استفاده از کمک متخصصين مهندسي عوامل انساني ، طراحان صنعتي مي توانند به محصولي را خلق نمايند که بطور مستقيم نيازهاي مصرف کننده را برآورده مي سازد ، آنها گاهي اوقات وادار مي شوند مختصات ترکيبات داخلي محصول را براي دستيابي به روشهاي ساده تر توليد ، اتصال قطعات ، امکانات سرويس هاي بعدي و ايجاد امکانات بازيافت تغيير دهند
براي اينکه فردي بتواند به عنوان طراح صنعتي فعاليت نمايد به تحصيلات دانشگاهي نيازمند بوده زيرا طراحي صنعتي به آگاهي از فن آوري ، هنر هاي بصري و مردم شناسي نيازمند مي باشد و علاوه بر يادگيري دانش فيزيک ، تمرينات مهندسي ، ارگونومي ، زيبايي شناسي و مواد و روشهاي توليد صنعتي ، طراحان صنعتي مي بايد با علوم اجتماعي نظير روانشناسي ، جامعه شناسي ، انسان شناسي ، هنرهاي ارتباطي نظير عکاسي ، فيلم سازي ، چاپ و رسانه هاي الکترونيکي آشنا باشند .



فرصت های شغلی

طراحي يکي از پانزده شغل حرفه اي بر اساس توسعه و روند رشد شغلي و نيز ميزان حقوق و درآمد در دنياست . بنابر اين ، اگر شما هم مي خواهيد طراح شده و در اين ردۀ شغلي قرا گيريد ، ابتدا مي بايد با فراگيري و مجموعه اي از دانستنيها و توانائيهايي نظير هنر هاي تجسمي ، روانشناسي ، فيزيولوژي ، فيزيک ، تجارت و بازار يابي و . . . توسعه ی مهارتهايي در اين موارد ، به اين امر دست يابيد .
در زير آمار منتشر شده از سوي را مي بينيد که ميزان در آمد يک طراح صنعتي را بر اساس ميزان تجربيات کاري وي نشان ميدهد ، با اندکي تامل در اين اعداد و ارقام در مي يابيم که يک فرد حرفه اي براحتي مي تواند در اين زمينه کاري و با اندکي پشتکار در سطحي بسيار عالي امرار معاش نموده و چه بسا از اين نيز بسيار فراتر حرکت نمايد .

دستمزد ساليانه

ميزان تجربيات
واحدي معادل هزار دلار ايالات متحده مي باشد K
انجمن طراحي صنعتي امريکا که در فوق از آن نام برديم ، بزرگترين و معتبر ترين مجمع بين المللي در رده خود بوده و طراحي صنعتي را به عنوان حرفه اي معرفي مي کند که ، ميتواند مولفه هاي ارزشي يک زندگي را ارتقا داده و مسير آنها را در جهت صحيح قرار دهد ، اين تعريف نشان دهنده ميزان توانائيها و قابليتهاي طراحان صنعتي در آفرينش مفاهيم جديد و واقعي در زندگي انسان بوده و اهميت جايگاه آنها را توليد محصول بيان مي کند .
اين مجمع پنج مهارت کليدي براي يک طراح صنعتي را به ترتيب زير بيان مي کند :
· مهارت يافتن راهي خلاق براي حل مشکلات طراحي
· توانائي انتقال طراحی هاي مفهومي concept [11] با تکنيکهاي طراحي سريع
· مهارت برقراي ارتباطات گفتاري و نوشتاري خوب
· توانائي استفاده از نرم افزارهاي دو و سه بعدي رايانه اي
· استعداد ذاتي در درک مکانيک اشياء کاربردي و فهم چگونگي عملکردها

طراح صنعتي هزاره سوم بايد علاوه بر بسياري از خصوصيات فردي و مهارتي داراي خصوصيات بارز زير باشد[12]
· داراي چندين مهارت باشند.
· عميقاً خود را درگير روشهاي مدون طراحي نمايد.
· نسبت به خريدار و مصرف كننده متعهد باشد.
· دانش وسيع درباره تجارت كارخانه اي و تكنولوژي توليد داشته باشند.
· داراي آگاهي كامل در شناخت بازار، طراحي و نظام مهندسي باشد.
· تربيت شده در داشتن قدرت خلاقيت در حل مشكلات و مسايل و قابليت مديريت بحران
بديهي است پروژه هاي طراحي هيچ گاه داراي شرايط و مشكلات يكسان نمي باشد و به هيچ وجه پيشنهاد نمي شود كه براي مقابله با همه صورت مساله ها از يك روند و مسير استفاده شود، ‌بلكه مدير طراحي با آگاهي از تمامي ابزارها بايد بتواند مناسب ترين مسير يا مسيرها را با توجه به شرايط مساله در اختيار طراحان و تيم طراحي قرار دهد.
مسابقات بين المللي طراحي

يکي از بزرگترين مسابقات بين المللي طراحي يعني اينتر نشنال ديزاين اکسلنس آواردز IDEA [13] همه ساله با حمايت مجله بيزنس ويک [14] از سوي اين مجمع برگزار ميگردد ، اين مسابقه با اعطاي جوايزي بسيار ارزنده ، در خدمت توسعه جنبه هاي شغلي و گسترش فهمي عمومي از اهميت نقش طراحي صنعتي جهت بالا بردن کيفيت زندگي و ابعاد اقتصادي آن گام برميدارد .
در اين مسابقه در واقع از همه شاخه هاي طراحي مي توان نامي مشاهده نمود ؛ 51 گروه زير مجموعه ،که از کوچکترين لوازم روميزي را در بر گرفته و تا غول پيکر ترين تجهيزات ماشيني را شامل مي گردد . حتي در اين مسابقه جايي براي طراحي کانسپت يا طراحي مفهومي که در واقع طرحي است که هنوز به توليد نرسیده و یا احتمالا هرگز نیز نخواهد رسيد ، نيز در نظر گرفته شده ، حتي اگر طرح شما به گونه اي باشد که در هيچ يک از اين زير مجموعه ها قرار نگيرد ، انجمن جايي براي شما باز کرده و با گروه بندي مجدد طرح شما را در مجموعه جديدي قرار خواهد داد .
آخرين اطلاعات در مورد آمار شرکت کنندگان و جوايز توزيع شده به شرح جدول زير مي باشد:
سال برگزاري
تعداد شرکت کنندگان
برندگان جايزه طلا
برندگان جايزه نقره
برندگان جايزه برنز
2006
1494
27
39
42
2005
1380
38
59
51
2004
1294
37
45
48



شاخه هاي "طراحي"

اکنون جهت اطلاعات بيشتر با شاخه هاي "طراحي" از زبان پيشروان بين المللي در اين رشته و يا در واقع همان "طراحي صنعتي" به روايت خودمان ؛ انواع زيرمجموعه هاي مطرح شده از ديدگاه انجمن طراحي صنعتي امريکا را در زير ملاحظه نمائيد .

· محصولات تجاري و صنعتي Business & Industrial Products
تجهيزات ارتباطي / تجهيزات تجاري / ماشين آلات سنگين / ابزار آلات حرفه اي و تخصصي

· تجهيزات رايانه اي Computer Equipment
رايانه ها / ابزارهاي ورودي رايانه اي / ابزارهاي پيراموني رايانه / ديگر ابزارهاي رايانه اي

محصولات مصرفي Consumer Products
لوازم جانبي / ابزار آلات / لوازم الکترونيکي مصرفي / ابزارهاي مصرفي / ظروف و لوازم خانگي محصولات و متعلقات برق خانگي / محصولات الكترونيكي مصرفي / محصولات خانگي کودکان / محصولات ورزشي و تناسب اندام / بازي ها و سرگرمي ها /

· طراحي مفهومي Design Concepts
( طرحهايي که به منظورساخت و تولید توسعه يافته اند در اين بخش مورد قبول نمي باشند )
طرحهاي مفهومي شغلي و صنعتي / طرحهاي مفهومي رايانه اي / طرحهاي مفهومي مبلمان / طرحهاي مفهومي وسايل نقليه / طرحهاي مفهومي محصولات مصرفي / طرحهاي مفهومي ابزارهاي واسطه رسانه اي و ديجيتالي / طرحهاي مفهومي علمي و پزشکي

· راهبردهاي طراحي Design Strategyمديريت و تدوين استراتژي طراحي

· طراحي با رعايت اصول اکولوژيکي و زيست شناسي بومي Ecodesign

· محصولات پزشكي و علمي Medical & Scientific Products
محصولات كلينكي و درمان سرپايي / محصولات صنعتي و علمي / محصولات جراحي و ترميمي / محصولات بهداشت منزل و بهداشت فردي


· وسايل حمل و نقل Transportation
خودروها / موتورسيکلت ها / قطعات / لوازم يدكي ، متعلقات / حمل و نقل تجاري، كاميون ها / وسايل نقليه تفريحي/ طراحي داخلي کليه وسايل حمل و نقل / خودروهاي خاص

· محيط زيست Environments
فضاهاي خصوصي ، عمومي و شرکتي / سيستمهاي علامت گذاري گرافيک محيطي / موزه هاي نمايشگاهي و طراحي جايگاه هاي نمايشي / هويت سازماني فضاهاي داخلي عمومي و تجاري / نمايشگاه ها و غرفه هاي تجاري / سالن هاي فروشگاهي و مراكز فروش/

· مبلمان Furniture
مبلمان مسكوني / مبلمان تجاري و اداري / اتصالات و متعلقات تكميلي / روشنايي و نورپردازي / مبلمان متراکم ،کوچک و سبک

· طراحي تعاملي Interaction Design
محصولات رابط /طراحی اینترفیس/ نرم افزار / طراحي سايت

· طراحي هاي دانشجويي Student Designs
پروژه هاي فارغ التحصيلي دانشجويي / پروژه هاي دانشجويان در حين تحصيل

· پروژه هاي تحقيقاتي Researchs
پروژه هاي تحقيقاتي ( نظير : تحقيقات و ديدگاه هاي استراتژي و مديريت در طراحي / مفاهيم نوين طراحي تجاري و صنعتي /مفاهيم نوين طراحي پزشكي و علمي / مفاهيم نوين طراحي محصولات مصرفي / مفاهيم نوين طراحي مبلمان / مفاهيم نوين طراحي صنعت حمل و نقل

· طراحي بسته بندي و گرافيك Packaging & Graphics























10 گرایش طراحی صنعتی[15]

گرایشها همچون نخی در دستگاه بافندگی از میان دنیای طراحی صنعتی سر بر می آورند. استیو مک کالینگ[16] مدیر اجرایی خلاقیت ، شرکت زیبا دیزاین[17] واقع در پورت لند می گوید : در برخی سطوح ، طراحی همواره در حال تغییر است . در واقع طراحی مجموعه ای از گرایش ها و ضد گرایش های متقابل می باشد. اما حتی اگر اشیا به سرعت دستخوش تغییر شوند ، به گفتۀ متخصصان ، روند طراحی به سمتی است که گرایش های طراحی مطمئناَ در سال های آینده دارای اهمیت بیشتری می شوند.
امروزه تفکر غالب در تمام گرایش طراحی صنعتی در نظر داشتن یک هدف مهم یعنی حفظ زمین است .
آمی و رهالن [18]مدیریت طراحی صنعتی شرکت طراحی کانسپت مدیسون ، می گوید : مصرف کنندگان به طرز فزاینده ای تمایل به گرایش طراحی سبز و محصولاتی که دارند که از نظر محیط زیست دوستانه است. بنابراین طراحانی چون ایو بهار[19] برای هرمان میلر[20] و هاری برتویا[21] محصولاتی همچون چراغ مطالعه ای که در انرژی صرفه جویی می کند و یک صندلی فضای باز با رویکرد طراحی پایدار طراحی نمود که با طبیعت دوست باشند .
مصرف کنندگان تنها کسانی نیستند که به اندازۀ جای پای خود به محیط اطرافشان نگاه دقیقی می اندازند. تولید کنندگان از مواد پایدار بیشتر استفاده می کنند و بر پاک تر کردن فرآیند تولید و توجه به اثرات زیست محیطی حمل و نقل و تولید تکیه می ورزند.
در طراحی مبلمان به عنوان مثال محصولاتی که اتحادیۀ بین المللی نظارت بر جنگل ها [22] آن را تأئید می نماید ، توسط تولید کنندگانی ساخته می شود که بهترین استفاده را از منابع جنگلی داشته و تخریب و اسراف را به حداقل رسانده و از مصرف و بهره برداری بی اندازه دوری می نمایند.
پس از سالیان سال تعریف و تمجید ، بالاخره امروز مردم به طراحی سبز ارزش داده و متقاضی آن هستند و دوست دارند برای محصولات سبز پول بپردازند. به قول ورهالن ، مردم برای طراحی سبز بیشتر پول خواهند داد . زیرا می خواهند به وضوح حساسیت زیست محیطی خود را اذعان بدارند.
یکی از گرایش های جهانی نگران کننده این است که درصد بزرگی از مصرف کنندگان خارج از بازارهای متداول و تعریف شده برای طراحان قرار دارند. به گفتۀ متخصصان در یک رویکرد جهانی ما می توانیم انتظار دیدن محصولات و ابزارهای بیشتری را داشته باشیم که می باید به طور خاص برای پیشرفت ملت ها ایجاد شده باشند.
نمایشگاه کانسپت در موزۀ طراحی ملی شرکت – هویت شهر نیویورک[23] با عنوان "طراحی برای 90% بقیه"[24] ، برخی از طرح ها را به طور انحصاری مشخص می کرد ، این طرحها عبارت بودند از بشکۀ Q آفریقای جنوبی[25] ،که یک کانتینر غلتان است که شخص به راحتی می تواند با آن 75 لیتر آب را حمل کند .


طرح دیگر یک پمپ بامبوی پدالی است که در نپال ساخته شده و کشاورزان به کمک آن می توانند در فصل های خشک براحتی به آب دسترسی داشته باشند. و دستگاه سادۀ پرسی است که از نیشکر و ذغال چوب ساخته شده و ساکنان هایتی آن را مورد استفاده قرار می دهند.


آنتونی پانوزو[26]، نایب رئیس استراتژی و راهکار های طراحی شرکت طراحی والت هام[27] می گوید: امروزه طراحی 10% جمعیت جهانی را مخاطب قرار می دهد . وی که مدیر شرکت طراحی هربست لازاربل[28] است ، می گوید :« 5 سال آینده شاهد انفجار گونه ای از طراحی خواهیم بود که هدفش برآوردن نیازهای بازار های نو ظهوری چون آفریقا و آسیای جنوب شرقی است . »
بقیۀ گرایش های طراحی روی شکل بیش از کاربرد تأکید دارند. شخصی سازی [29]یکی از گرایش هایی است که، به مصرف کنندگان امروزی که روی ظاهر محصولی که خریداری می نمایند ، بیش از هر زمان دیگری کنترل اعمال می کنند، کمک می کند . این روند چیزی فراتر از فقط رمزی کردن کیف اردوی ال ، ال بین[30] است .
کفش های ID نایک به کاربران اجازه می دهد هر رنگ یا جنسی را که دوست دارند انتخاب نموده و نامشان را روی پاشنه کفش گلدوزی کنند. یا کودکان می توانند از فروشگاه بیلد-ا-بیر Build-a-Bear برای ساختن حیوان مورد علاقۀ خود بازدید کنند که حتی در آنها تراشۀ صوتی کوچکی هم وجود دارد. بنابر گفتۀ پانوزو : شرکت ها با وارد کردن مشتریان خود در فرآیند طراحی با آنها ارتباط برقرار می کنند. واژه هایی چون "سفارشی سازی انبوه" راهی است برای خود بيانگرى ،ابراز وتصريح عقايد وخصوصيات خود که نظیر فرهنگ You Tube[31]به استفاده کننده اجازة بیان خود و تفاوت های فردی خود را می دهد.
جنبش " خودتان انجام دهید " [32]، راهی برای توسعۀ این گرایش است . نشریاتی مثل مجلۀ Ready Made مشتریان را تشویق می کند که هر طور می خواهند محصول را در اختیار بگیرند ؛ در تمام این مدت قیمت­ها شکسته می شوند. کتاب طراحی به نام وندی مولین با عنوان"خودتان بدوزید" Sew u ، به خوانندگان می آموزد که چگونه پوشاک او را با قیمتی منصفانه برای پرداخت هزینه های کتاب ، پارچه ، سوزن و نخ ، بدوزند.
البته با اینکه D.I.Y ( خودتان انجام دهید) همیشه در میان مشتریان از پایگاه خاصی برخوردار بوده ، اما مک کالین[33] از شرکت زیبادیزاین ، معتقد است که بالاخره یک دورۀ رکود برای شخصی سازی و یا سیستم تولید سفارشی انبوه وجود خواهد داشت . او می گوید:« ما یک قبیله هستیم ، فکر می کنم تلاشی که به شخصیت دادن و یا بهبود بخشی بیانجامد به زودی خسته کننده می شود. در کنار آن مساله کفشی که شما می پوشید نیست بلکه چگونه آن را بپوشید مطرح می شود ، شخصی سازی واقعی و درست از سبک و تفاوت های فردی استفاده کنندگان ،حاصل می شود و به زودی ، قطع نظر از این که مصرف کنندگان دستی در طراحی وسایل خود دارند یا خیر ، طراحان صنعتی و توانائیهای ایشان ، بیشتر از همیشه مورد تقاضا واقع خواهند شد.
ورهالن می گوید: طراحی صنعتی سرویسی برای ایجاد انواعی از ارزشهای افزوده در محصولات بوده و شما با یک بعد سرو کار ندارید. امروزه همة محصولاتی که دربارة آنها صحبت می شود ، از چه از جهت عملکرد و چه معنا ، مولفه های خاصی دارند و حضور طراحان صنعتی برای تعریف اینکه محصولات در چه مکانی و به چه دلیلی باید خلق شوند بسیار ضروری است .
1. طراحی برای یک دلیل Design For A Cause :
شرکت هایی نظیر هرمان میلر و آمریکان آپارل[34] ایده آل های خود را از طریق طراحی تقویت می نمایند . لامپ ظریف ایو بهار[35] برای هرمان میلر از یک صفحۀ بیومرفیک LED استفاده کرده که 40% کمتر از مهتابی های فلوئورسانت انرژی مصرف کرده و حداقل برای 100.000 ساعت کار می کنند و نایک قصد دارد خط تولید کفش خود تا سال 2010 مواد اولیۀ پایدار بسازد .


2. ساده سازی Simplexity :
استیو مک کالینگ ، مدیر اجرایی خلاقیت ، شرکت طراحی صنعتی زیبادیزاین در پرت لند می گوید که امروزه یک گرایش قوی نسبت به « ساده سازی » وجود دارد؛ یعنی محصولاتی که کاربرد های زیادی دارند ، ولی به نحوی ملموس از نظر ارگونومی درست و به راحتی قابل استفاده هستند ، مثل گوشی همراه آی فون از کمپانی اپل . جهش های اقتصادی نیز طراحی را به سمت ساده سازی سوق می دهند ، بالا رفتن طول عمر نسل ها ، نیاز به سهولت استفاده در تجهیزات پزشکی خانگی را بیشتر می سازد. آمی ورهالن ، مدیر طراحی صنعتی شرکت طراحی کانسپت مدیسون می گوید: نیاز به مراقبت های بهداشتی در منزل ، یکی از هدایت کنندگان بزرگ اختراعات و محصولات در دهۀ آینده خواهد شد .




3. شخصی سازی Personalization :
از کفش های ID نایک گرفته تا خرس های پارچه ای بلد – ای – بیر ، فروشندگان شعار " مال خودتان را بسازید" را اضافه می کنند. خودتان انجام دهید یا DIY به عنوان عامل مهم این گرایش به شمار می آیند . انتشاراتی چون مجلۀ Ready Made و کتاب هایی مثل Sew u مولین به مصرف کنندگان کمک می کند تا محصول هر طور که می خواهد در اختیار بگیرد.


4. جهانی سازیGlobalization:
مثل سایر صنایع ، بکار گرفتن شرکت های دیگر برای مدیریت طراحی بین المللی ، گرایش های طراحی را تحت تأثیر قرار داده است . امروزه یک طراح در دهلی ممکن است با سازنده ای در کلمبیا کار کند. استیو مک کالین می گوید که جهانی سازی طراحی محصول باعث ایجاد جوامع اینترنتی می شود که به مردم اجازۀ مشارکت در فرآیند طراحی را می دهد.
شرکت هایی مثل کید روبوت[36] می تواند طراحان عروسک را از توکیو به تاکسون به راحت ترین شکل ممکن بکار گیرند .





5. تزئین و آرایش Ornamentation:
در طراحی مد ، ما امروزه نگاهی به کمینه گرایی می اندازیم . اما در دکوراسیون های خانگی ، جزئیات تزئینی، متداول و مرسوم هستند. برای نخستین بار در دهه های اخیر کاغذ دیواری مد است و جزئیات غنی از پاچه های زربافت مخملی و رنگ های جواهر نشان هستند. طراحان پارچه مثل فلورانس برودهاوست[37] و ورا نیومن[38] مورد توجۀ نسل جدید مصرف کنندگان آشنا با طراحی قرار گرفتند.

6. دو قطبی شدن طراحی Polarization Of Design :
جعبۀ بزرگ یا فروشندۀ مجلل؟ بسیاری متخصصان می گویند که طراحی میان دو قطب محصولات خلاقه در پایانه های خیلی بالا(Neiman Marcus, Moss) و خیلی پائین (Target, Ikea)قرار گرفته است. در عین حال فروشندگان متوسط مثل مکیز [39] به دلیل نداشتن تازگی و ایده های همسو با گرایش های امروز طراحی ، با مشکل مواجه شده اند. این ، بخش عظیمی از جمعیت را که نمی توانند از عهده خرید چیزهایی بالاتر از تخت مالم (Malm) 200 دلاری ساخت Ikea برآیند ، تشک هالش 16000 دلاری را به استهزا می گیرند.



7. طراحی صورتی Pink Design :
وسایل برای ما یک بازی همراه هستند، اینطور نیست؟ نه اگر شما به آخرین محصولاتی مشهوری که برای خانم ها ساخته شده اند، توجه کنید ، می بینید که موتور و گوشی همراه را با رنگ صورتی رژلبی وارد بازار کرده و به تازگی LG گوشی تلفن پرادا Prada phone را تولید نموده است . بسیاری از سازندگان به نمونه محصولاتی که ماهیتی خشن دارند ، جلوه ای زنانه بخشیده اند و زنان و مردان هر دو از آنها استفاده می کنند . چه چیزی نشانۀ زنانه بودن طرح محصول است؟ شما با مشاهدۀ سایت Geeksuger.com میتوانید چند آیتم را در به عنوان“ Geek Chic “ یا “ Just Plain Geeky” که نشانگر چیزهای شیک مد روز هستند ، ملاحظه نمائید.

8. نقص انبوه Mass Imperfection :
برخی طراحان عمداَ قطعه های معیوب تولید می کنند. مثل طراح صندلی جیسون میلر[40] یا مجموعۀ شیشه آلات پو دوم پاوینا[41] که از پوشش دو جداره با لبه های پهن استفاده کرد و به هر یک آنها از نظر ارتفاع ، وزن و ضخامت اندکی تقاوت بخشید . یا پارچه های ریشه دار یا بارانی و یا کتانی در ساخت مبلمان و پرده ، مثال های قابل تشخیصی از نقص عمدی و ایجاد خرابی در محصول هستند .



9. صنایع دستی Craft :
فروشندگان عمده مثل تارگت بیشتر روی طراحی تأکید دارند واین به دلیل گرایش متقابل تولید کنندگان مستقلی است که با کمک طراحان ، قطعاتی نظیر محصولات قدیمی و نادر می سازند. کجا می توان این گنج های با تولید محدود را پیدا کرد. سایت های تجارت الکترونیکی صنعتی مثل Etsy.com ، شرکت های صنعتی کلاسیک مثل سرامیک هلس [42] و طراحان خانه های نوگرا مثل دیزاین ویتین ریچ [43]، از جملۀ آنهایی هستند که هنوز به ارزش صنایع دستی در طراحی اعتفاد دارند.


10. تأکید روی 90% بقیه ، Focus On The Other 90% :
نائب رئیس راهکار طراحی والت هام ، شرکت تولید کننده هربست لیزر [44] آنتونی پانازو [45]می گوید که محصولات با طراحی خوب فقط در اختیار 90% جمعیت جهان قرار دارند. بنابراین بیشتر طراحان شروع به مهیا کردن بازاری برای مصرف کنندگان در آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین نموده اند.





7 رویکرد برتر در طراحی [46]
دیوید آر ، بوچر[47]

سالهای اخیر در رویارویی با چالش های روز افزون در زمینه طراحی ، راهکارهای طراحی جهانی به رشد چشم گیری رسیده است و با الحاق زیبایی طراحی و اصول مهندسی با دیگر چیزهایی که جهان اطراف را احاطه کرده اند ، این روند در بلند مدت نیز ادامه خواهد یافت.


1. رویکرد طراحی جهانی Global Design:

طراحی صنعتی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر در اقتصاد جهانی به طور چشم گیری به سرعت تغییر کرده و به گونه ای طراحی بین المللی امروزه مرزهای جغرافیایی را از بین برده و یک طراح در دلهی [48] باید با تولید کنندگانی در مونسوتس [49] کار کند.در یادداشتی که در فراخوان اخیر برای مقاله از مجلۀ بین المللی توسعۀ محصول [50] برای موضوع تخصصی "دگرگونی های طراحی صنعتی : آشکار شدن گرایشها ، روشها و چالشها" آمده است، گفته شده:"
در زمینۀ جهانی کردن ، طراحی صنعتی نقش قابل توجهی را در توسعۀ محصولات و خدمات برای گروه هدفی که امروزه نیازهایشان بسیار متنوع گردیده عهده دار شده است. "
بنا به دلایل بسیاری ، این گرایش به گسترش و رشد روابط میان مجامع طراحی بواسطه استفاده از شبکه وب در فرآیند طراحی منجر خواهد شد. برای شرکت های بزرگ تامین نیاز های بازار منطقه ای و خرده پا مقرون به صرفه تر و پر بازده تر از این است که وارد بازار های جهانی بشوند . بیشتر طراحان به طرز فزاینده ای شروع به تامین مشتریان در آفریقا، آسیا، و آمریکای لاتین با محصولاتی نموده اند که به خوبی طراحی شده اند.

2. رویکرد طراحی سبز Green Design :

پس از 1990 ، مسائل مربوط به امور اجتماعی و زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین مسائل در طراحی صنعتی معاصر مورد ملاحظه قرار گرفته است. بدین ترتیب بر اساس این اصلی ترین گرایش طراحی ، طراحان می توانند تمامی محصولات را به نحوی که به حفظ سیاره زمین کمک می کند ، طراحی نمایند.
سازندگان به طور فزاینده از مواد پایداراستفاده کرده و بر روی پاکسازی فرآیند تولید تاکید دارند ، شرکت هایی مثل هرمان میلر[51] ارزشهایی را برای محصولات مورد نیاز برای زندگی به شیوه ی امروزین تعریف کرده اند که ازآن جمله می توان به اثرات زیست محیطی تولید و حمل و نقل محصولات اشاره کرده و با کاربرد رویکرد طراحی سبز روند طراحی را پشتیبانی می نمایند .امروزه در طراحی ساختمان نیز بر طبق شاخصه های سبز اتو دسک [52] ، تعداد معمارانی که از عملکرد های طراحی پایدار در پروژه هایشان استفاده می کنند، به سرعت افزایش می یابد. به طوریکه 90 درصد معماران انتظار دارند تا سال 2012 قواعد و اصول طراحی پایدار در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
یک صفحۀ نمایشگر از اتودسک برای نمایش کیفیت هوا و انرژی
اتو دسک به شرکت های دیگری همچون گرین بیلد[53] و گروه لوسید دیزاین[54] می پیوندد، تا نرم افزاری را توسعه دهد که به طراحان و مهندسان اجازه می دهد اثرات زیست محیطی را اندازه گیری کرده و در تسهیل روند طراحی سبز کمک نمایند و به این منظوردر سال 1993 ، هرمان میلر مبلغ قابل توجهی را به عنوان بودجۀ برای شروع کار شورای ساختمان سبز ایالت متحده (USGBC)[55] کمک کرد.


3. رویکرد طراحی شخصی Personal Design :

شرکت ها امروزه نیازمند پیگیری روندهایی جدید و انحصاری هستند تا بتوانند از عهدۀ نیاز های منحصر به فرد خریداران خود بر آیند ، چراکه امروزه بسیاری از مشتریان محصولاتی را می خواهند که برایشان به صورت شخصی طراحی و ساخته شده باشد لذا حرفۀ طراحی تا جایی پیش رفته که " ساخت بر اساس سفارش بصورت انبوه" را مورد توجه قرار داده و به توانایی تولید محصولات خاص به مقدار کم و با کیفیتی بالا و در نهایت سود آور برسد.
آنها می توانند توضیح دهند که چرا "آ-او- دی" [56] روند تولید سفارشی را در پیش می گیرد ، البته فرآیند تولید برخی از این محصولات سفارشی ممکن است برای انجام خیلی از کار ها بصورت تولید انبوه و کار خانه ای مناسب نباشند ، این فرآیند ها دامنه ای از انتشار رومیزی تا تولید غذا های مخصوص را در برمی گیرند.
مردم راه خود را یافته اند ،آنها محصولاتی را می خواهند که احساسات فردی آنها را در نظر گرفته ، اصیل، کاربردی و منحصر به فرد باشند ، لذا پیروی از قاعدۀ "یک اندازه – برای همه" [57] اگر تا امروز هم حفظ شده باشد ، بعد از این خواهد مرد.
تنها راهی که برای رسیدن به موفقیت برای شرکت ها باقی می ماند این است که کالاهای مورد تقاضای مصرف کنندگان را آن گونه که مورد تقاضای ایشان است ، تحویل بدهند و فقط این طراحان هستند که می توانند چنین مشکلی را حل نمایند.
شرکت ها یی مثل کانورس [58] و کفش نایک آی دی [59] ، نیبر هودیز [60] و حتی ام اند امز [61] و مینی کوپر[62] در تلاش هستند تا به علامت های تجاری خود قواعد" خودتان بسازید " [63] را اضافه نمایند .
4. رویکرد طراحی تعاملی Interactive Design :

شرکت های تعاملی همواره به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند ، که: " ما چگونه احساسی را از مشتریان خود می خواهیم ؟ " در روز نامه ی 24 نوامبر سایتTrendwatching.com همانطور که IMT ( وب سایت نو آوری ) دو سال پیش اشاره کرده بود، اذعان داشته است که با اجازه دادن به مشتری برای حضور فعال در روند طراحی و اظهار نظر در توسعه ی تولید صنعتی این حرفه در شرف دستیابی به قدرتی و پیشرفت است.
این جمله باید به عنوان پایه ای برای تجارت قرار گیرد : مشتریان را بنگرید و با آنها تعامل برقرار کنید ، با آنها حرف بزنید و به حرف هایشان گوش کنید و بر اساس داده های کارشناسی شدۀ آنها عمل نمایید. با ارتقای کلیۀ توانایی و عملکردهای هوشمندانه در محصولات ، برخی شرکت های تعاملی ، بسیار فعالانه عمل می نمایند تا محصولات بهتری بسازند.
نفود لابراتوارهای آنلاین ، مثلlab volvo concept، بوئینگِ NewAirplan.com و یا Labs Google ، شاهدی بر در نظر داشتن تقاضای مشتریان بوده و مردم را به اظهار نظر دربارۀ آنچه دوست دارند و ندارند، فرا می خواند.
تریدلس [64] یکی از شرکت های آنلاین موفق در زمینۀ خرده فروشی تی شرت است که طی چند سال گذشته که برای دستیابی به روند طراحی مورد تایید کاربر ، کالاهای جدیدی را بر گزیده و آن را در دسترس عموم گذاشته است.


5. رویکرد طراحی ساده Simplex Design :

طراحان صنعتی همواره به دنبال بهترین ها هستند تا ساده ترین راه برای استفادۀ ما از اشیا را در اختیارمان قرار دهند . الن لاپتون[65] متصدي‌ موزه ملی طراحی معاصر کوپر – هویت [66] ، اوایل امسال به فربس[67] گفته است ؛ " سادگی و صراحت در طراحی معاصر یک جریان بسیار قوی است ".
در مقاله ی " 10 رویکرد طراحی صنعتی که شما نمی توانید آنها را نادیده بگیرید"، که استیومک کالین[68] مدیر اجرایی خلاقیت در شرکت طراحی صنعتی زیبا دیزاین اخیراً منتشر کرده ، به مساله "ساده بودن" اشاره شده است.
علی رغم اینکه هنور تعریف مشخصی از ویژگیهای این رویکرد در اذهان عمومی وجود ندارد اما در دنیای دیزاین محصولات زیادی مثل آی فون اپل وجود دارند که با وجود برخورداری از کاربرد های زیاد و قابل توجهی بصورتی ملموس با استفاده کننده ارتباط برقرار نموده و نیز از نظر ارگونومی و سهولت استفاده درست عمل می نمایند .
اولین تلفن با نام تجاری اپل که با ادغام یک تلفن ، یک iPod و جستجوگر وب به بازار عرضه شده ، اینترفیس کاربر را با صفحۀ قابل لمس و توانایی های چند رسانه ای ترکیب کرده و حضوری موفقیت آمیز به دنبال داشت .
به عنوان مثالی دیگر میتوانید به شگفتی اخیر نیکون مدل 40D توجه کنید . دوربین دیجیتال DSL که اواخر سال 2006 وارد بازار شد و از نظر کوچکی و سبکی و کیفیات ارگونومیکی بهتر شده ، بدون اینکه از سهولت استفاده و کاربردهای متنوع آن کاسته شود و از جانب مصرف کنندگان متخصص و آماتورها ، تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت.


6. رویکرد طراحی زنانه Feminine Design :

سایت ترند واچینگ [69] زنان را " جايگاه ويژه ملیونی .... بازاری که همۀ بازارها را تحت کنترل می گیرد" می داند. بسیاری از شرکت ها به این واقعیت واقفند ؛ لذا دختران و زنان را به شیوه های جالب مورد هدف قرار می دهند.
به گفتۀ فوربس با اشاره به گوشی موبایل ریزرموتورولا به رنگ صورتی رژ لبی [70] ، " بسیاری از تولید کنندگان نمونه های لطیف تر و زنانه پسند تری از محصولات بزرگ و زمخت قبلی خود را امروزه به نحوی می سازند که مردان و زنان را به طور یکسان جذب می کنند."
دیزاین بیسیک [71] نقشه های خانه هایی زن محور را به ساختمان سازها ارائه می کند ، ال جی ، گوشی های پرادا [72] را بیرون داده و موتور سیکلت ویکد ویمن کوپرز[73] برای جلب رضایت شکایت هایی که زنان سالیان سال آنها را ابراز می کنند نظیر : " این موتور سیکلت ها بیش از اندازه سنگین ، بلند و پهن هستند و زنان نمی توانند از آنها به راحتی استفاده کنند " ، طراحی شده است .

wicked women choppers


حتی تولید کنندگان نوشابه ها ، فعالانه ذائقۀ زنانه را با طعم های شیرین و میوه ای ترکیب کرده و بسته بندی های جدید و زیبایی را عرضه می کنند.
Geeksugar.com, Rethink Pink , Marketing To Women Online وBlogHer را چک کنید.
7. رویکرد طراحی سلامتی Health Design :

بسیاری از شرکت ها در حال طراحی و ارائۀ محصولاتی هستند که " برای میانسالان مشکلی نداشته باشد،" به طوریکه در " مجلۀ طراحی بین المللی " آمده است به گفتۀ ترند واچینگ ، انتظار داشته باشید که تعدادی خدمات نظارتی بهداشتی به روش DIY یا "خودتان انجام دهید"[74] در ابزار های نمایشگر و کنترل کننده وضعیت سلامت و بهداشت و نیز ارائۀ کمکهای اولیه ، به زودی به بازار عرضه شوند ، به طوریکه نسل جوان و خانواده های آنان که در دوران انفجار جمعیت زندگی خواهند کرد برای ممانعت از بد تر شدن وضعیت بهداشت و وخامت نسل سوم به وسیله ی این ابزار ها ، هر کاری را به صورت شخصی انجام دهند."
وب سایت خلاقیت [75] پیشنهاد می کند: سایتPhilips heart start home را چک کنید، دفی بیلی ریتور[76] ، با قیمت 150/1 $ برای استفادۀ واقعی همگان طراحی شده است تا برای گرفتگی های ناگهانی قلبی ، علاجی فوری ارائه نماید. این ابزار ها ، راهنماهایی صوتی دارند که استفاده کنندگان را مرحله به مرحله در دادن شک های عضلانی به فردی که دچار گرفتگی عضلات قلبی شده یاری می کنند؛ و به آنها یاد آوری می نمایند که چگونه با استفاده از روش [77] CPR جان افراد رانجات دهند.

برای کسانی که دید ضعیفی دارند ، مجلۀ ID به ساعت های iBeam Mck watch اشاره می کند: " یکی از دکمه ها را فشار میدهید ، یک فنر ، یک صفحه لنز تقویت کنندۀ x2 بزرگ کننده را به طور عمودی به طرف صورت شما باز کرده و سپس دکمۀ دیگری را فشار میدهید تا نور چشمک زن LED سفید زمینه ای روشن و مناسب برای دید شما تولید کند."
ورزشهای آمادگی ذهنی برای مغز ، برنامۀ ورزشی ذهنی سوئدی آنلاین از POSIT Science ، وسیله ای برای بهبود عملکرد های شناختی مردم در دهۀ 60 از عمرشان است ، اما افراد جوان تر می توانند سلولهای خاکستری مغز خود را بوسیلۀ این تمرینات حفظ کرده و با این عمل آمادگی مغز خود را حفظ نمایند .
در اولین گزارشی که تا کنون از سوی شرکت تحقیق و مشاورۀ مجمع آینده گرایان و تحلیل گران فناوریهای اجتماعی [78] در دست است ، 12 صورت وضعیت و خلاصه از رویکردهایی به چشم می خورد که حیطه های مهم نو آوری و فن آوری را تا سال 2025 در بر می گیرد . شمارۀ 1 از این 12 نوع خلاصه ، "پزشکی شخصی شده" می باشد.
همراه با خلق ابزارهای ابداعی ، مشکلات بالقوۀ زیادی وجود دارد و طراحان ابزارهای پزشکی و بهداشتی هنوز لازم است تولیدات خود را بصورت آزمایشی بر روی بشر و ارگان های بدنی او بصورت واقعی ، استفاده نمایند.


















طراحی جهانی Universal Design
مرکز طراحی جهانی 1997



طراحی جهانی به معنی طراحی محصولات و محیط زیست بگونه ای است که همۀ مردم با شرایط و ویژگیهای متفاوت ، از آن تا سر حد امکان استفاده ببرند و نیازی به ایجاد انطباق یا طراحی تخصصی گروه خاصی از افراد جامعه نداشته باشد .

تقلید از اصول طراحی به عنوان چیزی که از ملاحظات زیبا شناختی بسیاری برخوردار است، موضوع تازه ای نیست ولی به طور اخص یک قاعدۀ عمومی است که از سوی طراحان همواره رعایت می گردد.تشخیص اینکه چطور برخی اصول طراحی ، از سازمان دهی بصری عناصر طرح پا را فراتر می نهند و به حوزۀ "طراحی تجربه"[79] وارد می شوند؛ بسیار حائز اهمیت است.در سال 1997 ، دانشگاه ایالتی NC ، مرکز طراحی جهانی یک سری اصول طراحی را ارائه نمود که طرفداران طراحی جهانی آن را گردآوری کرده بودند.
دست اندر کاران این حرکت بزرگ به ترتیب الفبا در مرکز طراحی جهانی : بتی رز کنل[80] ، مایک جونز[81] ، رن میک [82] ، جیم مولر[83]، عبیر مالک [84] الاین سانفورد[85] ، جان سنفورد[86]، اد استین فلد[87]، مولی استوری[88] و گرگ واندرهیدن[89].
7 اصل طراحی جهانی

اصول هفتگانه ذیلاً فهرست بندی شده اند:
اصل اول: دارای شرایط استفادۀ برابر و یکسان برای همگان / equitable use
اصل دوم: انعطاف پذیر در استفاده / flexibilty in use
اصل سوم: ساده و مبتنى بر درک يا انتقال مستقيم / simple and intuitive
اصل چهارم: دارای اطلاعات قابل درک / perceptible information
اصل پنجم: دارای تلرانس برای خطا / tolerance for error
اصل ششم : نیاز به تلاش فیزیکی کم / low physical effort
اصل هفتم : دارای اندازه و فضای کافی برای نحوۀ عملکرد و استفاده /
size and space for approach and use

مولفان و متخصصان مختلفی در گروههای کاری متشکل از معماران، طراحان صنعتی ، مهندسین و محققان طراحی محیط زیست برای گرداوری این اصول طراحی جهانی همکاری کرده اند تا دامنۀ گسترده ای از اصول طراحی مثل محیط زیست، محصولات و ارتباطات جمع آوری شود.
این هفت اصل برای ارزیابی طراحی های فعلی مورد استفاده قرار می گیرد، فرایند های طراحی را هدایت می نماید و طراحان و مصرف کنندگان را در خصوص ویژگی های کالا و محیط های زیست قابل استفاده تر، راهنمایی می کند. لطفا توجه کنید که اصول طراحی جهانی فقط به طراحی مفید جهانی توجه کرده و تکنیک های طراحی آن بیش از هر چیز به کاربرد و مفید بودن محصولات توجه می کند.
طراحان اغلب ملاحظات دیگر مثل مسائل اقتصادی، مهندسی، فرهنگی، جنسی و زیست محیطی را در فرایند طراحی در نظر می گیرند. این اصول راهنمایی لازم را برای تلفیق بهتر ویژگیهایی فراهم می کند که تا سر حد امکان نیاز بسیاری از کاربران را فراهم می سازد.
یافته های اصلی این مبحث از طرف موسسۀ ملی تحقیقات امور معلولین و توانبخشی و وزارت آموزش و پرورش امریکا تهیه شده است.

اصل اول: دارای شرایط استفادۀ برابر و یکسان برای همگان/equitable use
طراحی برای تمام مردم با توانائیهایی متفاوت ، مفید و قابل عرضه باشد.




· ابزارهای مشابه برای استفادۀ همۀ کاربران ، هرجا که ممکن باشد ، مساوی و هرجا که نباشد هم ارز و برابر فراهم آورید.
· از تفکیک و جدا سازی گروه کاربران خودداری نمائید.
· شروط برخورداری از امنیت، حریم خصوصی و ایمنی باید به طور مساوی در اختیار همۀ کاربران قرار بگیرد.
· کاری کنید که طراحی برای همۀ کاربران جذاب باشد.

اصل دوم: انعطاف پذیر در استفاده / flexibilty in use
طراحی منطبق بر دامنۀ گسترده ای از توانائیها و اولویت های انسانی باشد.





· در روشهای استفاده راه انتخاب را آزاد بگذارید.
· امکان دسترسی چپ دست و راست دست و استفاده به این شیوه را فراهم آورید.
· امکان دقت و ظرافت را در انجام کار با محصول برای کاربر را تسهیل نمائید.
· قابلیت انطباق را در نحوۀ کاربرد محصول برای کاربر فراهم کنید.

اصل سوم: ساده و مبتنى بر درک يا انتقال مستقيم / simple and intuitive
فهم نحوۀ استفاده از طراحی بدون توجه به تجربه، دانش، مهارتهای زبانی و سطح تمرکز فعلی کاربر آسان باشد.





· پیچیدگی های غیر لازم را حذف کنید.
· با انتظارات ومیزان درک شهودی کاربر سازگار باشید.
· با دامنۀ گسترده ای از سواد و مهارت های زبانی انطباق حاصل کنید.
· اطلاعات را نسبت به اهمیت آنها مرتب کنید.
· در خلال تکمیل کار و پس از آن رهنمودها و فیدبک های مناسب را فراهم آورید.

اصل چهارم: دارای اطلاعات قابل درک / perceptible information
طراحی اطلاعات لازم را به شیوه ای موثر بدون توجه به شرایط محدود یا توانائیهای احساسی کاربر با او مبادله می کند.




· از روشهای مختلفی (تصویری، شفاهی، لمسی) برای نمایش تکراری و تناوبی اطلاعات ساختاری استفاده کنید.
· هم جنسی کافی بین اطلاعات اصلی و جانبی ایجاد نمائید.
· «خوانایی» اطلاعات اصلی را به حداکثر برسانید.
· عناصر متفاوت را به شیوه ای متمایز کنید که قابل توصیف باشد. (ارائۀ دستورالعمل راهنمایی را تسهیل نمائید.)
· سازگاری با فنون و ابزارهایی را ایجاد کنید که مردم با محدودیت های حسی متفاوت از آنها استفاده نمایند.

اصل پنجم: دارای تلرانس کافی برای خطا / tolerance for error
طراحی خطرات را به حداقل رسانده و عواقب بد عملکردهای غیر عمدی و تصادفی را بر عکس کرده و نتیجه ای امن و سلامت برای عملکردها داشته باشد .





· عناصر را برای به حداقل رساندن خطاها و خطرات به این روش مرتب نمائید : عناصری که بیشترین استفاده را دارند ، عناصری که نیاز به بالاترین میزان دستیابی دارند و عناصر خطرناک حذف شدنی ، قابل تفکیک ، عايق‌ شده و پوشش دار.
· هشدارهایی برای خطرات و خطاها در نظر بگیرید.
· عملکردهای غیر آگاهانه را در فعالیتهایی که نیاز به مراقبت دارند گوشزد نمائید.






اصل ششم : نیاز به تلاش فیزیکی کم / low physical effort
طراحی می تواند به طرز مؤثر و راحت و با حداقل خستگی مورد استفاده قرار بگیرد.





· به کاربر اجازه دهید وضعیت خنثی بدن را حفظ کند.
· از نیروهای عامل ، بصورت معقول استفاده کنید.
· عملکردهای تکرار شونده را به حداقل برسانید.
· تلاش های فیزیکی بصورت ثابت و پایدار را به حداقل برسانید.

اصل هفتم : دارای اندازه و فضای کافی برای نحوۀ عملکرد و استفاده /
size and space for approach and use
اندازه و فضای اختصاص یافته برای شيوۀ برخورد و برداشت از نحوۀ انجام دادن امور ، میزان دسترسی، ،انجام دادن با مهارت و استفاده آسان و کامل را بدون توجه به اندازه ، وضعیت و قابلیت حرکت بدن کاربر، تنظیم ومناسب سازی کنید.





· نسبت به عناصر مهم برای همۀ کاربران ایستاده و نشسته خط دید یکسان و واضحی تدارک ببینید.
· امکان دسترسی به همۀ اجزائی که برای استفاده از محصول مورد نیازهستند را برای استفادۀ کاربران نشسته و ایستاده ، بصورت یکسان فراهم کنید .
· طراحی خود را با تفاوتهای اندازه دسترسی در گرفتن و یا چنگش دست منطبق نمائید.
· فضای کافی برای استفاده از ابزارهای کمک کنندۀ شخصی را در نظر بگیرید.






















توضیح تصاویر این بخش :
توصیف مثالهایی که برای تصاویر اصول طراحی جهانی از آنها در فوق استفاده شده.
اصل اول :
دو خریدار که یکی چرخ خرید را هل می دهد و دیگری از صندلی چرخدار الکتریکی استفاده می کنند، هردو از درهای باز اتوماتیکی رد می شوند.
اصل 2 :
قیچی های بزرگ که در دست چپ و نیز به راحتی در دست راست نگهداری می شوند.
اصل 3 :
دستور العمل ابزارهای وارداتی که بدون توضیح [فقط با تصویر] نحوۀ سوار کردن قسمت ها را نشان می دهند.
اصل 4:
یک شخص با بینایی کم در مسافت نزدیک اطراف ترموستات با اعدادی زیاد کار می کند، شاخصهای لمسی و کلیدهایی با صداهای قابل شنیدن
اصل 5:
منوی رایانه دارای فلشی است که عملکرد undo برای ویرایش خطا را نشان می دهد.
اصل 6:
یک دست با انگشتان بسته می تواند با فشار روی یک دستگیرۀ درب براحتی آن را باز کند.
اصل 7:
خانمی که با صندلی چرخدار از دروازۀ عریض مترو رد می شود.


جزئیات بیشتر در سایت http://www.uigarden.net/ ارائه شده است.







مروری بر 12حیطۀ نوآوری در فن آوری های مهم تا سال 2025

November 5 2007


در اولین گزارش آینده نگران و تحلیل گران ، دفتر پژوهش و مشاوره سوشیال تکنولوژی [90] ، یک سری 12 تایی از تکنولوژی هایی را منتشر کرد که در حیطه های درجه اول نوآوری در فناوری تا سال 2025 می گنجد.
به قول خانم دنیس چیاوتا [91] « فناوری می تواند خیلی سریع و آنقدر تصادفی رشد کند که پیش بینی آن واقعا غیر ممکن به نظر می رسد.» او که رهبر فناوری های اجتماعی در پروژه پیش بینی فناوری است، می گوید: « مصرف کنندگان ممکن است در بعضی مواقع احساس کنند که قربانی تغییرات کنترل نشدة فناوری هستند».
از سوی دیگر حتی در دنیای مترقی و پیشرفته گاهی حدود 10 سال طول می کشد که محصولات حاصل از فناوریهای نوین بدست مشتریان برسد. لذا این دورۀ طولانی مورد نیاز برای نفوذ و بازارهای جهانی را به حال خود باید گذاشت تا مسیر خود را طی نماید.
وی می افزاید : «تجربه نشان داده است که مسیر پیشرفت محصولات و خدمات در آینده را نه تنها با شناخت و تعریف روند پیشرفت فناوری ها ، امور کشوری و دولتی و یا نحوۀ کارکرد شرکت ها یا سازمان های پیشرو ، بلکه با تاکید بر فعالیت های گروه های تحقیق و توسعه تحقیق و توسعه و شناختی کامل نسبت به ارزشهای مصرف کننده ؛ که البته تا حدود زیادی در ابعاد کلی قابل پیش بینی هستند ، می توان به دقت انجام داد .»
بنابراین اوایل امسال ، چیاوتا و تیم تحقیقاتی او در زمینة فناوری های اجتماعی ، یک گروه مرکزی متشکل از متخصصان فناوری ، نوآوری و راهکار های تجاری را در سراسر جهان تشگیل داده اند.
این گروه شامل متخصصانی از مجمع آینده نگران حرفه ای نظیر: کدبری شوئپز اّمِریکا[92] ، دانشگاه داک[93]، هاسبرو[94]، وردواچ[95]، جانسون کنترلز[96] و کوهلر[97] بود.




12 نوآوری فناوری گردآوری شد تا سال 2025 عبارتند از :

طب شخصی شده Personalized medicine
با نقشه برداری اولیه از ژنوم انسانی، دانشمندان سریعاً به یافته های زیر در خصوص محصولاتی مبتنی بر ژن و خدمات مربوط به آنها خواهند رسید .
خلق نقشة ژنوم فرد برای قیمت خرده فروشی با قیمتی کمتر از 1000 دلار
ایجاد ارتباط متقابل بین ژنها و پروتئین های خاص با برخی سرطانها، آلزایمر، بیماریهای قلبی و دیابت که به بیمار و طبیب اجازه می دهد اگرچه قادر به درمان مشکلات سلامتی مبتنی بر DNA نیست، ولی آن را پیش بینی نموده، برایش برنامه ریزی کرده و یا آن را تخفیف دهد.
توسعۀ دارویی برای درمان بیماریهای مبتنی بر ژن به نحویکه درمان طبی جایگزین جراحی و شیمی درمانی شود.

انرژی توزیع شده Distributed energy
متخصصان امیدوارند که نتیجه بسیاری از فشارهایی که در بخش تحقیق و توسعه صورت می گیرد در ساخت و توسعه منابع انرژی تجاری با دوام تا سال 2025 دیده شده و برای زندگی افراد و حرکت یا حمل و نقل مناسب هستند ، این تغییرات نه فقط در جوامع پیشرفته بلکه در سطح جهانی، به کار برده خواهند شد .
وسایل نقلیه هیبریدی
ابزار ذخیرة الکتریسیته پیشرفته و باتریها
طراحی سیستم های قدرتی جدید با انعطاف پذیری در نحوه تعويض جريان‌‌ سوخت رسانی وجایگزنی سوختهای جدید

کامپیوتر فراگیر شده Pervasive computing
تقریباً هر وسیله یا شی ای درزندگی مصرف کننده می تواند به صورت هوشمند و متصل به شبکه بوده و روند طراحی با فن آوری «اینترنت اشیا»“Internet of things” ، ارتقا می یابد. کامپیوتر فراگیر شده و از همگرایی و رابطه تننگاتنگ میان کامپیوتر ، دسترسی اینترنتی ، تبادلات صوتی ، تلویزیون ، گروههای نامشخصی از محصولات و خدمات اینفوتک یا تکنولوژی اطلاع رسانی مشتق خواهد شد.
· ابزارهای بسیار ساده و ارزان کامپیوتری با تلفن های بی سیم پیشرفته و توانائیهای اینترنتی (رایانه جهانی 100 دلاری)
«وب معنایی»[98] با داده هایی که به طور خودکار سازمان دهی شده و به ابزارهای جستجو یا عوامل نرم افزاری اجازه می دهد که ارتباط واقعی مابین صفحات وب را از طریق معانی آنها دریابد نه فقط آنکه لغات اصلی آن را پیداکند.
سطوح واسطۀ هوشمند ، در برخی موارد با واقعیت مجازی توانمند سازی می شود.

فناوری نانو برای ابداع مواد و فیبر ها Nanotechnologies for innovative materials and fibers
اگرچه توجه و زمان زیادی صرف گسترش قابلیت های سیستم های تحقیق و توسعه و نانو فناوری ها شده اما هنوز روند این پیشرفت بسیار کند است ، ولی متخصصان انتظار یافته های عمده ای را طی دهه های آینده دارند که شیوه های ارزان تولیدی در کمیت های انبوه فیبر های نانو را میسر سازند.

نشانگرهای بیولوژیکی برای سلامتی Biomarkers for health
در حالی که بر بیماریها و درمانهای مبتنی بر DNA بسیار تاکید می شود، اما این دسته از یافته ها بیشتربر پیشگیری تاکید دارند. مصرف کنندگان روز به روز نسبت به سلامتی خود هشیار تر می شوند و به این باور می رسند که سبک زندگی ایشان عواقب بلند مدتی بر سلامتی شان دارد. آنها دربارة علوم داناتر می شوند و می توانند بر علائم حیاتی خود که به طور گسترده تری تعریف می شود، به شیوه­­هایی قابل دسترس و سهل الاستفاده همچون ترازوهای خانگی خصوصی برای وزن ، نظارت داشته باشند.
· تشخیص خاص، خصوصی و خودکار بیماریها برای پارامترهای چندگانه فیزیکی همچون قند خون، ادرار، پروتئین های واکنش دهنده C، HDL ،LDL و ابزارهای تشخیص خانگی مثل کیت هایی که علائم اولیه دیابت ، بیماری قلبی، انواع سرطان را شناسایی می کند.
· تجهیزات آزمایش شخصی و رژیم هایی برای کنترل های انفرادی ( کنترل وزن، فشار خون، قند خون و غیره) .
· اسکن های CAT پیشرفته ، MRI ها ، اسکنهای مغزی برای شناسایی زودهنگام و دقیق تر اختلالات با بهایی ارزانتر .

6. بیوانرژی (انرژی زیستی) Bio-energy
انرژی های زیستی در عین حال که توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند، متخصصان قویاً احساس می کنند که پیشرفت های چشمگیر بسیاری باید برای تجدید سوخت های زیستی انبوه انجام پذیرد تا جایگزین استفاده از گازوئیل و دیزل گردد.
از نظر ژنتیکی ارگانیسم های اصلاح شده (GMO) ها ممکن است برای توسعة سوخت های زیستی مهم و کلیدی باشند. یافته های پیش بینی شده عبارتند از :
· فوق انرژی هاhigh-energy (همانطور که در واحد حرارتی انگلیسی یا Btu اندازه گیری شده است) مخلوطی از گازوئیل و دیزل با سوخت های زیستی ( چیزی بهتر از مخلوطهای اتانول که امروزه به این منظور شناخته شده اند.)
· تولید انبوه بیو متانول که می تواند به عنوان سوختی جایگزین مورد استفاده قرار گیرد .
· اکتشافات جدید در ژنتیک و علم وراثت گیاهی و فناوریهای زیستی به خصوص به عنوان زمینه و جایگزینی برای انرژی

تولید و فرآیندهای تولیدی میکرو و انعطاف پذیر
Micro-flexible manufacturing and processes

امروژه کماکان تلاشی مستمر صورت می گیرد تا سفارشی سازی انبوه ، توانایی تولید مقادیر کم از محصولات خاص به شیوه ای سودآور و با کیفیت بالا را امکان پذیر سازد. برخی از این فرایندها ممکن است کاربردهای زیادی داشته باشند که نه تنها ساخت کارخانه ای را به طور بالقوه در بر می گیرد بلکه از نشر رومیزی گرفته تا تولید غذاهای خاص را شامل می شود.
متخصصان یافته های زیر را تا سال 2025 پیش بینی می کنند:
· طراحى و کنترل به کمک کامپيوتر به صورت کاملا ًپیشرفته .
· حسگر ها و متغیر هایی ارزان قیمت که بوسیلۀ رایانه ها به هم متصل اند.
· سیستم های تخصصی و الگوهای پیشرفته نرم افزاری تشخیص کنترل کیفی بسیار پیشرفته.

8. آب جهانی Universal water
در بسیاری مکانهای اطراف جهان، مردم نیازمند آب تمیز و سالم هستند، ولی در بسیاری از مناطق جهان پتانسیل اندکی غیر از منابع آب دریا وجود دارد . نمک زدایی آب دریا دهه های زیادی است که مورد توجه قرار گرفته، اما فن آوریهای حاضر به دلیل محدودیت منابع دنیای در حال توسعه ،هنوز برای انجام این کار ، گران است.
عوامل بالقوه موجود جهت ، راههای قابل دسترس نمک زدایی و سایر شیوه های تصفیه آب عبارتند از :
· فیلتر های فوق عالی (احتمالاَ با استفاده از فناوری نانو)
· توسعه منابع انرژی برای نمک زدایی و تصفیه، شامل سیستم های هیبریدی و بویژه انرژی خورشیدی

محدود نگاهداشتن کربن Carbon containment
نگرانی فزاینده ای در خصوص تغییرات جهانی آب و هوا ئ در زمینه ی کنترل گازهای گلخانه ای به عنوان مرحله بعدی مدیریت کیفیت کلی هوا وجود دارد. اما در حال حاضر دی اکسید کربن و متان به عنوان گازهای اصلی گلخانه ای ، به سختی اندازه گیری و نسبت به آلاینده های قبلی هوا ، مشکل تر کنترل می شوند. با اینحال متخصصان پیش بینی می کنند که فناوریها در تحقیق و توسعه ی این امر مؤثر بوده و روزی این حیطه ی کاری بی نهایت برای همه ی انواع مصرف کنندگان مهم شود.
ترکیبات کربن مؤثر و قابل استفاده غالب می شوند و فناوری و سیستم های ذخیره سازی از آنها برای کارخانه ها و دستگاه های مولد نيرو بهره خواهند گرفت .
روش های جدید کنترل گازهای منتشر شده از وسایل نقلیه و صنعت حمل و نقل
سیستم های محدود کننده ی متان

کشاورزی مهندسی شده Engineered agriculture
این حیطه ی تحقیق و توسعه مبتنی بر DNA با حرکت به موازات گزینه ها ی 1 و 5 آنها را با کارکردهای تکنولوژی در کشاورزی و تغذیه هماهنگ می سازد ، یافته های بالقوۀ این تحقیقات عبارتند از :
شناخت ژنوم های خاص برای رشد مطلوب و استفاده ی کیفی.
GMO ها به عنوان نسل بعدی گیاهان و محصولات هیبریدی.
محصولات کشاورزی که به طور خاص بر اساس گنجايش انرژى و چرخۀ تبدیل آن طراحی شده اند.

مراقبت محدود Ambient surveillance
امروزه متخصصان اهمیت چندانی به فناوری های امنیت ملی و ضد تروریستی در زمینه ی طراحی خدمات و محصولات مصرفی نمی دهند و این احتمالا به دلیل تعریف نادرستی است که از مسائل امنیتی وجود دارد ، با اینحال آنها نیاز مداوم به ایمنی و سیستم های امنیتی شخصی را در کنار نیازهای امنیت ملی و دولتی در آینده گوشزد می کنند. مثال های یافته های بالقوه در این زمینه نیز عبارتند از:
دوربین های امنیتی که بوسیله ی رایانه ها با سیستم های تخصصی تشخیص هویت متصل هستند.
حسگر های چند کاره ی پیشرفته یکپارچه (مثل حسگر های از راه دور) .
برچسب هایی با فرکانس رادیویی (RF) برای شناسایی افراد و چیزهای ارزشمند.

حمل و نقل هوشمند Intelligent transport
علاوه بر ملاحظات انرژی در حمل و نقل خصوصی ، متخصصان به یافته و پیشرفت هایی در مدیریت حمل و نقل خصوصی و عمومی رسیده اند که از نظر بالقوه حائز اهمیت است. اینها عبارتند از:
حمل و نقل شخصی سازمان یافته و هماهنگ شده از طریق شبکه های رایانه ای بی سیم ، سیستم های اطلاعاتی و دسترسی اینترنتی .
حسگر ها و رایانه هایی فعال برای وسایل نقلیه ی هوشمند.
نسل بعدی GPS ، سیستم ها و روش های ناوبری ، جهت یابی و جستجوی مسیر ها برای رانندگان و مشکلات پیش روی آنها
چیاوتا می گوید : اما اینکه چگونه این یافته به دست مصرف کنندگان سراسر جهان می رسد ، بستگی به تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و قانونی دارد.
گروه رانندگان ، جمعيت سالمند دنیای پیشرفته را در بر می گیرند که در این جوامع بیشتر مردم از کارهای دائمی بازنشسته شده اند و از منابع دولتی و اجتماعی بهره می برند، آنها می باید وقتی سن 90 سال و بیشتر را طی می کنند ، در کنار طول عمر بالا، از رشد اقتصادی و بهداشت خوب در عین داشتن قدرت جوانی بهره ببرند.
به گفته ی چیاوتا « اگر چه متخصصان به طور کلی نسبت به آینده خوش بین هستند ولی بایستی تشخیص بدهند که ممکن است موانع و ناکامی هایی در پیش رو باشد که متناسب با میزان یافته های آنهاست.»
به طور خاص او اشاره به عدم توانایی هایی فنی می کند که به دلیل پیچیدگی ها و کمبود منابع در جهت توسعۀ بیشتر در تحقیقات DNA و توسعه ی فرآورده ها و خدمات علوم زیستی که از نظر تجاری قابل دسترسی هستند، بوجود می آید. سایر چالش ها می تواند نسخه ی قرن بیست و یکمی و جدیدی از بحران اقتصادى جهانی در سالهای 1940-1929 بوده و امکان این است که در سالهای آتی ، گرم شدن جهان مشکلی بزرگتر از آن چیز هایی باشد که در سال 2007 درک شده است.
بیشتر بدانید:
خبر های منتشر شده در هر یک از 12 حیطه ی نوآوری آینده به زودی در اختیار همگان خواهد بود. برای بحث بیشتر درباره ی این فناوری ها، می توانید از طریق آدرس اینترنتی زیر مصاحبه ای با دنیس چیاوتا ، اندیشمند آینده گرا، به صورت شخصی ، برقرار کنید.
hope.gibbs@socialtechnologies.com
پیش بینی آینده تکنولوژی :
مجموعه ی مطالبی که در بالا به آن اشاره شد بخشی از فناوری های اجتماعی از پروژه ی پیش بینی فناوری در بخش برنامه ریزی علم و فناوری ِ شرکتهای متعددی است که در ائتلاف بنگاههاى اقتصادى آیندة [99] ، خدمات اطلاعات استراتژیک را برای مشتریان مختلفی که نیازمند شناسایی تغییرات نو ظهور و مهم در علم و فناوری هستند را ارائه می کند و به بررسی و تحلیل کاربرد های تجاری این تغییرات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر رجوع کنید.
www.socialtecniligies.com/futuresConsortium.aspx
سوشال تکنولوژی Social Technologies :
سوشال تکنولوژی یک شرکت مشاوره ای است که وظیفه ی آن تعریف و توسعه پروژه های پیش بینی فن آوری ، استراتژی و نوآوری است و با دفتر هایی در واشنگتن DC ، لندن و شانگهای ، فناوری های اجتماعی را به شرکت های پیشرو جهانی و نمایندگی های دولتی و غیر انتفاعی معرفی می کنند.
دیدگاه بلند مدت و قوی در ترکیب با راه حل های تجاری کاربردی به مشتریان در کاهش خطرات و ریسک های کاری کمک کرده و فرصت های بسیاری را بوجود آورده و تصمیم گیری جهت فعالیت های اقتصادی را با پشتوانه ای اندیشمندانه ، قوی می سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید :
http://www.socialtecnologies.com/

دنیس چیاوتا آینده نگر/ رهبر تکنولوژی فورسایت [100]
دنیس چیاوتا رهبر فناوری اجتماعی پروژه ی تکنولوژی فورسایت است که یک سرویس ارائۀ اطلاعات استراتژیک در شرکتی چند کارفرمایی است و وظیفۀ آن شناسایی و تجربۀ تغییرات نوظهور فن آوری ها بوده و به بررسی و تحلیل کاربرد های تجاری این تغییرات می پردازد.
پیش از این دنیس به عنوان رئیس فناوریهای آیندۀ کوکا کولا مشغول بوده ، وی دارای مدرک تحصیلی لیسانس مهندسی برق از دانشگاه کلارکسون و دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه هاستون- کلیر لاک بود. دامنۀ تخصصهای او عبارتند از: انرژی ( سبز، قابل تجدید، نفت) ، محیط زیست و مقاومت، غذا و نوشیدنی، سلامتی و درمان، آیندۀ فنآوری.



















قوم نگاری ، ابزاری ضروری برای طراحی بهتر

" یک طراح باید به لزوم استفاده از قوم نگاری توجه داشته باشند زیرا این تنها راهی است که می تواند تولید طراحی خلاقه را به شیوه ای لذت بخش با کاربر مرتبط نماید . "
دارل رها [101] ، مشاور تحقیقاتی

طراحان ، به کاربردهای محصول در نظر استفاده کننده اعتبار می بخشند ، عوامل سودمند بودن را به مردم القا می کنند ، احساسات آنها را نسبت به محصول تحریک می نمایند ، نیازهای ایشان را فراهم می آورند و دیدگاهها و عقاید کاربران را گرامی می دارند . لذا طراحان نیاز دارند تا بفهمند میان معانیی که در محصول ایجاد میکنند و معانیی که استفاده کنندگان از محصولات دریافت می کنند چه ارتباطی وجود دارد.
در تعریف معنی لغت Ethnography در دیکشنری ها به این معانی برمیخوریم : نژادنگارى ، نژاد پرستى ، قوم نگارى ، تشريح علمى نژادهاى بشراز نظر اداب و رسوم و اختلافاتى که ازاين نقطه نظر با هم دارند و یا مطالعه علمى نژادها. از آنجا که طراحی حرفه ای همیشه با مردم ارتباط داشته و از آنها سرچشمه می گیرد ،استفاده از این تکنیک تحقیقاتی می تواند در تکمیل مراحل فرآیند طراحی بسیار مفید واقع گردد.
قوم نگاری با ایجاد فهمی عمیق نسبت به مردم و این که آنها چه استنباطی از دنیای خود دارند ، اطلاعات مهمی را در روند طراحی وارد می کند. قوم نگاری یک روش تحقیقاتی است که مبتنی بر مشاهدۀ افراد در شرایط طبیعی زندگی می باشد نه شرایط تحقیقاتی رسمی و تعریف شده.
وقتی قوم نگاری در یک پروسۀ طراحی مورد استفاده قرار می گیرد ، به طراحان کمک می کند که راه حل های متقاعد کننده تری درطراحی ایجاد نمایند .
مردم و فرهنگ ، به طرز باورنکردنی با هم ادغام شده اند. قوم نگاری شیوه ای برای توجیه و درک این پیچیدگی ارائه می کند و به ما به عنوان طراح اجازه می دهد که چشم اندازی را ماورای نیازها ودیدگاههای فرهنگی و اجتماعی خود دیده و در دنیای دیگران نیز غوطه ور شویم و بسیار مهم تر آنکه اجازه می دهد الگوهای رفتاری پیش زمینه در دنیای واقعی ، یعنی الگوهایی که می توانیم از راه درک مستقیم ، بطورحسى و منطقی بفهمیم را نیز ، ببینیم .

" اگر شما بخواهید درک کنید که چه چیز به یک پسر بچه انگیزه می دهد که اسکیت بازی کند ، آیا باید او را به محیط یک آزمایشگاه برده و مورد پرسش يا بازرسى قرار دهید و یا اینکه یک هفته او را به پیست اسکیت ببرید و به مشاهدۀ چگونگی ارتباط متقابل او با دوستانش ، تجربۀ مهارت های جدید و روشهای تفریحی او بپردازید؟
قوم نگاری مطالعۀ رفتار مردم در شرایط عادی زندگی است ، به این شکل می توانید فهمی کل­نگرانه از دنیای ایشان داشته و لایه های عمیق شخصیت آنها را درک نموده و نیاز های واقعی ایشان را دریابید . "
لیانه یو[102] ، قوم نگار فرهنگی

قوم نگاری یک فرآیند نظام مند است . که در طول آن ایده های مفید از طریق مشاهدۀ روابط علت و معلولی میان انسان و نیاز های او ، می توانند ظهور کنند. قوی ترین دیدگاه ها ، از تحلیل منطقی داده هایی بدست می آیند که با شیوه ای نظام مند جمع آوری شده باشند .
در خلال تحقیق ، یک قوم نگار آموزش دیده ، تصاویر، فیلم های ویدئویی و شنیداری و سایر داده های مستند را جمع آوری می کند. این تصاویر و عکس ها ممکن است زمخت و پرداخت نشده به حساب بیایند. با اینحال ، زیبایی قوم نگاری در این است که آنچه شخص مشاهده می کند بدون هیچ صحنه سازی و برنامه ریزی برای رفتار استفاده کننده ،از نظر عینی متقاعد کننده ، واقعی و معنادار است .


قوم نگاری به شما این امکان را می دهد تا :

1. معاانی را کشف کنید Discover meaning

مردم نیاز مبرمی به معنا در زندگی خود دارند.


قوم نگاری دیدگاه عمیقی را نسبت به این که افراد چه استنباطی از دنیای خود دارند ، ارائه می نماید . با بررسی آثار مصنوع و محصولاتی که منعکس کنندۀ نحوۀ زندگی مردم در جوامع مختلف است ، در می یابیم که آنها به چه چیزهای ارزش گذارند و محترم می شمارند . در نتیجه محصولات و خدماتی را طراحی می نماییم که تجربیات معنا دار بیشتری را برایشان متجلی می سازد ، به عنوان مثال از نظر در حضور مراسم آئینی و مذهبی در زندگی مردم ، برخی از این مراسم بزرگ و عمومی بوده و تنها در این صورت دارای معنی بوده و از نظر فرهنگی و اعتقادی با مردم ارتباط برقرار می کنند ، در حالیکه برخی دیگر کوچک و خصوصی هستند و الزاماً می باید در محافل خصوصی تشکیل گردند .




2. هنجارها و معیارهای اجتماعی را بفهمید Understand norms

مولفه های فرهنگی ، اجتماعی ما ، تصمیمات طراحی را تحت تأثیر قرار می دهند .


قوم نگاری شیوه هایی را آشکار می سازد که در آن هنجارها و معیار های فرهنگی-ادراکی افراد را تعریف می کند . به عنوان مثال برخی فرهنگ ها روی فرم بدن تأکید دارند و شیوه هایی را می جویند که آن را برجسته تر جلوه می دهد ، در حالیکه برخی دیگر سعی در پوشاندن آن دارند و یا اینکه نقش و کاربرد رنگ می تواند تا حد زیادی از یک مکان به مکان دیگر متفاوت باشد.
از بررسی اینکه مردم چگونه احساسات خود را از طریق انتخاب محصولات و یا حتی در نحوۀ کاربرد و استفاده از محصولات بیان می کنند ما می توانیم بفهمیم که آنها چگونه خود را در یک گروه یا جامعه قرار می دهند. به عنوان مثال بکارگیری سبک و یا نحوۀ تزئینات درآرایش و دکوراسیون فضاهای منزل هر فرد می تواند نشانگر اعتقادات فرهنگی او باشد.
به همان نسبت که اعتقادات و نُرم های فرهنگی و اجتماعی افراد یک جامعه می تواند در تعیین مولفه های طراحی در محصولات موثر باشد ، محصولات و نام تجاری یک شرکت نیزمی تواند منعکس کنندۀ گروه فرهنگی مشتریان خود باشد .


3. ارتباطات را قدرتمند کنید Make communications powerful

اشیاء نیاز به فهمیدن دارند.


قوم نگاری به ما کمک می کند یاد بگیریم که چگونه ارتباط مؤثرتری با مخاطبان و گروه هدف به زبان و شیوه­ای که آنها واقعاَ درک می کنند ، برقرار کنیم .
به عنوان مثال ، یک وسیلۀ ارتباطاتی که ضعیف طراحی شده است ، می تواند برای استفاده کنندۀ خود ایجاد سردرگمی و اضطراب نماید . با مشاهدۀ این که افراد چگونه اطلاعات را پردازش می نمایند ، می آموزیم که بکارگیری کدامیک از المان ها در طراحی ، واکنش های مطلوب تری را ایجاد می کند و یا اینکه درمی یابیم آیا افراد اطلاعات را به طور کامل از یاد می برند یا خیر ؛ در نتیجه با دقت در چگونگی فهم علائم و مولفه های ارتباطی از سوی مخاطب می توانیم در ایجاد راههای ارتباطی موثر تر و انتخاب پیام هایی که روی آنها مطالعه شده ، حرکت نموده و پیام مورد نیاز و قابل فهمی را برای مخاطب ، با وضوح بیشتر ، به او رسانده و ارتباط میان استفاده کننده و محصول را قوی تر نمائیم .




4. جهانی باشید Be worldly

قوم نگاری به ما امکان می دهد که بازاری جهانی برای ایده های خود خلق کنیم .


قوم نگاری به ما کمک می کند تا یاد بگیریم که چگونه محصولات ، فناوریها و ارتباطات در سراسر جهان ، جریان دارند. " مولفه های موثر درساختن نام تجاری ، طراحی تجربه محور و عوامل تاثیر گذار تبلیغاتی در زمان خرید " [103] ، در کمپانی های موفق همگی یک داستان را درسراسر جهان ، بازگو می نمایند.
اگر چگونگی عملکرد تجربه را برای محصولات و خدمات مشابه در قسمتهای مختلف دنیا مقایسه کنید ، در یک دیدگاه کلی عوامل مشخص و متمایز کننده ای را از لحاظ قوم شناسی می یابیم که می توانند محصولات هر منطقه را از دیگر مناطق جدا نمایند اما طراحان موفق ، امروزه با بررسی سلیقه های محلی ، گاهی فرصت هایی را درمی یابند که به نحوی هیجان انگیز به صورت یکسان عمل کرده و در نتیجه می توانند تجربیات تجاری جدید را به گونه ای ایجاد نمایند که نه تنها نظر جهانی سازگار هستند بلکه از نظر محلی نیزدارای مناسباتی می باشند.


5. واقعیات را مشاهده کنید Observe reality

آنچه که مردم می گویند ، لزوماً چیزی نیست که انجام می دهند .


قوم نگاری تفاوت های ما بین آنچه که مردم می خواهند انجام دهند و آنچه واقعاَ انجام می دهند را ، به وضوح مشخص می نماید . به عنوان مثال مردم می گویند که به شیوه ای سالم غذا می خورند ، در حالی که در عمل انتخاب های غذایی شان از سلامت چندانی برخوردار نیست . با مشاهدۀ کارهایی که افراد انجام می دهند ( نه آنچه که به زبان می آورند ) ، اطلاعات بیشتری دربارۀ انتخاب هایشان و این که چطور اعمال خود را دریافته و فیلتر می کنند ، بدست می آوریم . در نتیجه ما می توانیم شرایط یا پیام هایی ایجاد نماییم که با عواطف و مقاصد واقعی افراد ارتباط داشته باشد .







6. موانع را بشناسید Identify barriers

قوم نگاری ، دربارۀ این که نقاط مشکل کجاست ، سر نخ هایی به ما می دهد.


به طور روشن قوم نگاری ، نقاط و موارد را در ایجاد مشکلات افراد می شناسد و ما را به سوی راه حل هدایت می کند . به عنوان مثال یک راه حل آشکار برای بهبود بخشیدن به سفرهای هر روزه به حومۀ شهر برای افرادی که تمایل به نوشیدن مداوم چای یا قهوه دارند ، یک وسیلۀ نگه دارندۀ فنجان است.
اما یک قوم نگار مجرب پا از راه حل های آشکار و تکراری فراتر نهاده و می بیند که چگونه می توان روش بهتری را برای حل مشکل ، تجربه نمود ؛ مثلاً قرار دادن پایۀ نگهدارندۀ فنجان در سمت چپ ، نسبت به جای آن در مرکز جلو داشپورت ، که تمرکز حواس را به هم می زند ؛ و به این شکل به هنگام رانندگی دسترسی به آن راحت تر بوده و رانندگی ایمن تراست . با دیدن این تفاوت های جزئی می توان محصولاتی بدست آورد که موجب راحت تر زندگی کردن افراد می شود .




" قوم نگاران آموزش دیده ، از تحقیق به روش مشاهده ای نسبت به مردم و گروه هدف مورد نظر ، دیدگاه های عمیق تری را بدست می آورند . درست مثل طراحان حرفه ای ، قوم نگاران حرفه ای الگو های توسعه یافته ، فرآیندها و ابزار هایی دارند که می توانند در مؤثر بودن و کارآمد تر بودن تحقیق هایشان ، به آنها کمک کنند. یک روش قوم نگاری خوب و فکر شده ، طراحان و دیگر افراد گروه طراحی را تشویق می کند که فعالانه در فرآیند شرکت کرده و در حین عمل شیوۀ نگرش های خود را به صورت بنیادین ، توسعه دهند. "
کرین سولومون [104] ، قوم نگار

مراحل تحقیقات در قوم نگاری
قوم نگاران و طراحان باید با یکدیگر کار کرده و تحقیقات قوم نگاری را با فرآیند طراحی تلفیق نمایند . در ادامه به معرفی مراحل تحقیقات قوم نگاری به ترتیب اولویت پرداخته و به صورت خلاصه به وظایف طراحان و قوم نگاران در این روند می پردازیم :

1. مشکلات را تعریف نمائید Define the problem
مشکلات چه هستند ؟ گروه طراحی همواره باید سؤالات ویژۀ زیادی داشته باشند و در کل باید بدانند که به اطلاعات بیشتری دربارۀ موضوع نیازمندند ، آنها مشکل را به زبان می آورند تا آن را سازمان داده و هدف را قطعی کنند و در قالب واژه ها و کلماتی مشخص جهت ایجاد ساختمان بندی و الگوی تحقیقات از این تعاریف کمک گرفته و این به عنوان یک خلاصه وضعیت[105] ابتکاری برای ایجاد چشم انداز های فرآیند طراحی مورد استفاده قرار می گیرد .
قوم نگار: با تعریف یک خلاصه وضعیت از پروژه به سهام داران و کارفرمابان پروژه کمک می کند که همۀ سوالات موجود را فهمیده و اهمیت تحقیقات را در روند طراحی درک نمایند.
طراح : می تواند یک خلاصه وضعیت روشن از موضوع مورد طراحی را تعریف نموده ودر تعیین اطلاعات اولیه و نیازهای استفاده کننده برای ایجاد ارتباط میان یافته های تحقیق با کارفرما ، حرکت نماید.
2. افراد را بیابید Find the people
چه کسی می تواند به بهترین شکل پاسخ های این سؤالات را بسط وتوسعه دهد ؟ آیا او کسی است که از محصولاتی خاص استفاده نموده و یا عملکردهایی با شیوۀ خاص در انتخاب محصول ، استفاده از آن و . . . دارد ؟ آیا او کسی است که روی رفتارهای دیگران اثر می گذارد و یا از آنها تاثیر می پذیرد ؟ آیا او کسی است که در محیط ، فرهنگ و مکان جغرافیایی خاصی زندگی می کند؟ و . . ، با پاسخ دادن به سوالاتی از این دست می توان گروه تحقیقاتی مورد نظر را پیدا کرد.
قوم نگار: بهترین و مناسبترین افراد را برای گروه مورد نظر برای مطالعه تعریف کرده و پیدا می کند .
طراح : خلاصه وضعیت طراحی را بر اساس تعرف شخصیتهای طراحی شده ، برای فرآیند طراحی تعریف می کند .

3. روش و متُدی را برنامه ریزی کنید Plan an approach
استراتژى بازى را برای مشاهده و ارتباط متقابل با پاسخ دهندگان ترسیم کنید. یک سری سؤال را برای پرسش به طور ثابت تهیه نمایید . فرصت هایی به افراد بدهید که نشان دهند چه می خواهند ، چه ارزشهایی برای آنها مطرح است و چطور کارها را انجام می دهند .
قوم نگار : روشی خاص را برای جمع آوری داده ها ، طراحی کرده و برای انجام کارهای میدانی ابزارهای مخصوص به کار خود را ( نظیر : قلم ، کاغذ ، دوربین و . . . ) فراهم می آورد .
طراح: محرک هایی ( نظیر تصاویر ، نمونه هایی از محصول و یا پروتوتایپ و . . . ) را آماده می کند که قوم نگار در خلال تحقیق از آن بهره جسته و قالب هایی برای فهم داده ها در اختیار قرار می دهد.





4. داده ها را جمع آوری کنید Collect data
دیدگاه های پرمعنی و دارای ارزش به سرعت بدست نمی آیند . روش های کاربردی ، منطقی و مورد استفاده در این فرآیند عبارتند از : آرام پیش رفتن ، همه چیز را پذیرفتن ، استفاده از تمامی حواس پنج گانه و کنجکاو بودن .
گرايشات‌، حالات‌ ، طرز برخورد، روش‌ و رفتار ، قابلیت های فیزیکی گروه ، دامنۀ کاربرد لغات ، نگرش و شیوه های مخصوص و ... در گروه مورد بررسی ، همگی مهم هستند .
یکی از جنبه هایی که می باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که آنچه مشاهده می کنید چگونه پشتیبانی کننده و یا ناقض گفته های مردم است .
عکس ، فیلم های ویدئویی، نوارهای شنیداری و یادداشت های دست نویس و طراحی های اولیه ( اسکچ) از طرز رفتار و برخورد افراد با موضوع مورد بررسی ، تهیه کنید .
قوم نگار : ازچشم های تربیت شده برای جستجو ، تنظیم سؤالات و مشاهدۀ ريزه کارى و تفاوت های کوچک و جزیی استفاده نماید .
طراح : در آنچه که رخ می دهد شرکت کرده و آن را مشاهده و به روشهای مخصوص به خود اطلاعات را ثبت می نماید .

5. داده ها را تحلیل و فرصت ها را تغییر دهید Analyze data and interpret opportunities
این چالش برانگیزترین قسمت هر تحقیق است . یک قوم نگار آموزش دیده درک مستند و عمیقی را برای تحلیل فرهنگی ، ارائه کرده و نتایجی ماورای جلوۀ ظاهری که از مشاهدۀ روابط علت و معلولی میان عملکرد ها و رفتارهای ظاهری استفاده کننده مشتق شده است را ، بدست می آورد . تحلیل وقت گیر است ، اما یافته ها را به مسیر دقیقی مربوط می سازد . ممکن است نتیجۀ تحلیل مشتمل بر تعیین اصول طراحی ، مدل ها ، شخصیت ظاهری ، سناریوی کاربر یا الگوهای تجربه باشد.
وقتی داده ها مورد تحلیل قرار می گیرند ، گروه طراحی قادر است چندین داستان را برای مخاطب تعریف و توسعه دهد که بایستی همگی آنها در مراحل بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرند.
قوم نگار : مسیر آنالیزها را بطور کاملاً کاربردی و صحیح در روند تحقیقات کاربردی ، راهبری کرده و تجربیات غیر معمول را در روند پروژه وارد می سازد.
طراح : با قوم نگار برای تبدیل مشاهدات و داده ها به یک داستان یکدست و کامل کمک می نماید .

6. دیدگاه ها را تقسیم کنید Share insights
دیدگاه هایی که از طریق تحقیق قوم نگاری ایجاد می شوند برای کل تیم ، کل سازمان و کارفرمای پروژه مفید هستند.
داستان گویی و طراحی اطلاعات را می توان بواسطۀ ایجاد شرایطی برای تبادل ارزش های کاری هر یک از افراد گروه یعنی طراحان و قوم نگاران با یکدیگر و نیز ایجاد امکاناتی برای ایجاد قابلیت های ویژه ، به بهترین نحو مورد استفاده قرار داد. اطلاعاتی که به این ترتیب و از راه نگارش سناریو، به شیوه ای عینی و قانع کننده ارائه می شوند ، به احتمال قوی برای زمینه سازی کردن ، الهام بخشیدن و بکار گرفتن کلیۀ موارد مطروحه ، بسیار موثر هستند. قوم نگار و طراح همراه با هم ، توانایی دارند تا نگرش و اعتقادات یکدیگر را بطور کامل ، بسازند.
قوم نگار : با زمینه سازی کار میدانی در تحقیق و تجربه ، مسیر تحلیل را هدایت می کند و با تعریف یک داستان ، دستورالعمل هایی را به افراد گروه مورد مطالعه در بیان پیشنهادات و یک زمینۀ مناسب برای تقسیم اطلاعات و داده ها برای ایشان ، فراهم می کند و به شیوه ای داستان می گوید که دیدگاه های مشترکی در افراد گروه ایجاد نماید.
طراح : درهمکاری با قوم نگار، اطلاعات و نتایج گردآوری شده بر اساس مشاهدات را در یک داستان یکدست و منطقی به تصویر می کشد.







تعاریف واژه های تخصصی مورد استفاده در قوم نگاری

یک قوم نگار خوب فقط سؤال نمی پرسد ، آنها به جای این که به مطالعۀ سطحی عدۀ زیادی بپردازند ، عمیقاَ در زندگی تعداد کمی از افراد گروه مورد مطالعه تفحص می کنند.
آنها عمیقاَ رفتارها و تجربیات افراد را در زندگی روزمره مطالعه می نمایند . آنها می دانند چه سؤالاتی را باید بپرسند و چطور داده ها را خلاصه کرده و به یافته های متقاعد کننده ، تبدیل نمایند. آنها برای توضیح دادن نکات ، از ویدئو و سایر ابزارهای بصری استفاده می نمایند و به جای گوش دادن به واقعیت ها ، داستان هایی را تعریف می کنند ، ارتباط برقرار می نمایند و از مرحلۀ تحقیق به سمت ارائۀ راهکارهایی ابتکار حرکت کرده و برای حل مشکلات پیچیده با طراحان همکاری مشترک دارند. قوم نگاران خوب ، دانش علمی اجتماعی ناب را با راهکارهای هوشمندانۀ تجاری ، می آمیزد .

· قوم نگاری دیجیتالی Digital Ethnography
شیوه ای برای استفاده از فناوری های رایج مثل دوربین های دیجیتالی ، تلفن های همراه و اینترنت برای بدست آوردن دیدگاه های قوم نگاری به شیوه ای فراگیر و مقرون به صرفه است .
· مباحث راهنما Discussion Guide
مجموعه سؤالاتی که محققان در خلال تحقیق به آن مراجعه می کنند.
· میدان و کارگاه Field
محیط و مکان تحقیق که عبارت است از انجام تحقیق در محیط طبیعیِ جهت بررسی افراد و عوامل شرکت کننده در تحقیق .
· یادداشت های میدانی Field Notes
یادداشت برداری به روشهای نوشتاری و تصویری برای ثبت آنچه که محقق مشاهده می نماید.
· تحقیقات عوامل انسانی( یا قابلیت استفاده) Human Factors (or Usability) Research
نوعی تحقیق که بررسی می کند آیا افراد در شرایطی سهل ، ایمن و در مجموع مناسب بر اساس نیاز های تعریف شده برای ایشان ، قادر به انجام وظایف خود و استفاده از محصول یا خدمات طراحی شده هستند یا خیر و اغلب در یک رایانه یا در آزمایشگاه انجام می شود.
· تحقیقات مشاهده ای Observational Research
دامنه ای از روش های تحقیقاتی مستند را از مشاهدات علت و معلولی تا تحقیق قوم نگاری پیچیده و آگاهانۀ فرهنگی پوشش می دهد.
· پاسخ دهندگان Respondents
واژه ای که برای اطلاق به موضوعات تحقیق یا در واقع همان افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته اند ، بکار می رود.
· محرک Stimuli
تصاویر ، کانسپت ها ، پروتوتایپ و سایر آیتم های مخصوص که از سوی قوم نگاران بکار میرود و پاسخ دهندگان در خلال تحقیق به آن واکنش نشان می دهند.



























[1]What is design? . http://www.designcouncil.org.uk/
[2] Stella McCartney
[3] Richard Seymour
[4] 'making things better for people'.
[5] Bill Moggridge
[6] http://www.IDEO.com/ یکی از شرکت های فعال در زمینۀ ارائۀ سریس های مشاوره ای خلاق به سازمان ها جهت توسعۀ امور اقتصادی ، اجتماعی ، دولتی و تحصیلاتی به روشی انسان محور و بر پایۀ طراحی است .

[7] Sinclair C5
[8] The Industrial Designers Society of America، http://www.idsa.org
[9] Applied Art هنر کاربردي : اشاره به هنري دارد که در طراحي عوامل زيبايي شناسي و عملکردي اشياء جهت رفع نياز هاي کاربردي و روزمره انسان ، بکار برده مي شود .
[10] International Council of Societies of Industrial Design ، http://www.icsid.org/
[11] طراحي مفهومي Concept design – طرح اوليه پيشنهاديي است که به نحوي نسبتا غير قابل پيش بيني به ذهن طراح خطور مي کند و در حقيقت ايده هايي متنوع و خلاق در باره محصول است ، چه در مورد طرح ايده هاي خلاق به روش ترسيمي و يا ساخت مدلهاي کاربردي .
[12] «چگونه يك شغل طراحي صنعتي بيابيم؟ » http//: www.idsa.org /how to get an industrial design job?
[13] The International Design Excellence Awards ،
[14] BusinessWeek magazine
[15] http://www.designophy.com/article.php?id=899
[16] - Steve Mc Calling
[17] - Ziba Design
[18] Ami Verhalen
[19] Yves Béha
[20] Herman Miller
[21] Harry Bertoia
[22] International Forest Stewardship Alliance
[23] New York City's Cooper-Hewitt National Design Museum
[24] Design for the Other 90%
[25] the South African Q Drum
[26] Anthony Pannozzo
[27] Waltham
[28] Herbst LaZar Bell
[29] Personalization
[30] L.L. Bean
در سایت www.yotube.com کاربران از امکان دانلود و آپلود کلیه فیلمهای مورد علاقه خود به صورت رایگان بر خوردارند [31]
[32] The do-it-yourself movement
[33] McCallion
[34] Herman Miller and American Apparel
[35] . Yves Béhar
[36] Kid Robot
[37] Florence Broadhurst
[38] Vera Neumann
[39] Macy's
[40] Jason Miller's duct tape chair
[41] Bodum's Pavina
[42] Heath Ceramics
[43] Design within Reach
[44] Herbest Lazer
[45] Anthony Pannozzo
[46] Top 7 Design Trends
http://news.thomasnet.com/IMT/archives/2007/11/long-term_design_trends_global_green_individualistic_health.html
[47] By David R. Butcher

[48] Delhi
[49] Monnesots
[50] The International Journal of Product Development
[51] Herman Miller , http://www.hermanmiller.com
[52] Autodesk/AIA Green Index
[53] Green Build
[54] Lucid Design Group
[55] The United States Green Building Council
[56] Audi
[57] “One-size-fits-all”
[58] converse
[59] NIKE iD
[60] Neighborhoodies
[61] M&Ms
[62] Mini Coopers
[63] “build your own”
[64] Treadless
[65] Ellen Lupton
[66] Cooper-Hewitt National Museum
[67] Forbes
[68] Steve McCallion
[69] trendwatching.com
[70] Motorola’s lipstick pink Razr cell phone
[71] Design Basics
[72] prada
[73] wicked women choppers ، http://www.wickedwomenchoppers.com/
[74] Do It Yourself
[75] The innovation Web site
[76] Defibrillator
CPR (cardiopulmonary resuscitation) [77] ، دستورا لعملی پزشکی برای راه اندازی طبیعی دوباره ی فعالیت قلب و تنفس شخصی که دچار توقف قلب شده است .
[78] Social Technologies , http://www.socialtechnologies.com/

[79] Experience Design
[80] Bettye Rose Conell
[81] Mike Jones
[82] Ron Mace
[83] Jim Mueller
[84] Abir Mullick
[85] Elaine Ostroff
[86] Jon Sanford
[87] Ed Steinfeld
[88] Molly Story
[89] Gregg Vanderheiden
[90] Social Technologies
[91] Denise Chiavetta
[92] Cadbury Schweppes America
[93] Duke University
[94] Hasbro
[95] World watch
[96] Johnson Controls
[97] Kohler
[98] “semantic Web”
[99] Futures Consortium program
[100] Technology Foresight
[101] Darrel Rhea
[102] LiAnne Yu
[103] Branding , experience design and point of purchase elements
[104] Keren Solomon
[105] Design Brief

هیچ نظری موجود نیست: